**//sticky ads code//**

De vakantie periode is weer voorbij en het dagelijkse leven komt weer op gang. Voor sommige ouders en kinderen een opluchting, anderen moeten nog wennen aan het idee. Mijn werk is in ieder geval weer begonnen. Iedere werkdag maak ik gebruik van het openbaar vervoer. Vroeg in de ochtend en laat in de middag. Het is opvallend hoeveel mensen al vroeg in de “aan” modus staan. Pratend door een mobiel waarbij je je dan afvraagt wie op dat tijdstip al toe is aan een telefoontje, starend naar beeldschermen en (social) media bekijken al dan niet met het geluid op speaker.

Een voorbeeld voor je kind

Maar wat hoor je nu eigenlijk echt nog als je in gesprek bent met iemand? Wat zie je als je om je heen kijkt? Ben jij altijd onderweg en druk? Verandert het gedrag van jouw kind omdat je kind digitaal actief is? Geef je daarbij zelf het voorbeeld?

Mede door de digitalisering is onze manier van communiceren met elkaar veranderd en in constante beweging. Minder geduld als je niet direct geholpen wordt en snelle irritaties zijn daar voorbeelden van.

Kind zijn

Ik word dan ook oprecht blij als ik over straat loop in de multiculturele omgeving waarin ik woon en mensen zie genieten. Mensen die elkaar groeten en spontaan een praatje maken, de fluitende mensen op de fiets. Spelende kinderen op voetbalveldjes of in het park. Voetballen, verstoppertje, hinkelen of elastieken. Ieder kind begrijpt de kindertaal en de gekkigheid kan niet op. De grootste kauwgombal blazen die dan aan je neus blijft plakken, waterbommetjes maken met mooi weer en als het heeft gesneeuwd in de dekking voor de sneeuwballen die om je oren vliegen. Lekker buiten lol maken. Dat is toch wat ik in een kind bewonder, het kind zijn, iets wat je mag omarmen en waar er in het algemeen zo nu en dan misschien best iets meer de focus op zou mogen liggen. En wat is er nu een beter moment om het nieuwe jaar te beginnen met het verleggen van de focus en weer even met aandacht en een frisse blik ergens naar te kijken?

Zeven tips om je kind te steunen in de digitale jungle

  1. Kijk eens naar de lichaamshouding van je kind bij het gebruik van een digitaal apparaat om de kans op oogproblemen en nek en rugklachten te verminderen. Op de buik liggen bijvoorbeeld zorgt voor een mindere belasting van de nek dan naar beneden kijken met de tablet op schoot – en het traint de spieren;
  2. Zie je ander gedrag bij jouw kind, stel dan eens open vragen om na te gaan of er geen sprake is van pestgedrag of buitensluiting door leeftijdsgenoten;
  3. Een eetmoment met elkaar, doe dat dan echt zonder mobiel, geef hierin het goede voorbeeld;
  4. Maak afspraken over hoe lang je kind die dag van digitale apparaten gebruik mag maken;
  5. Een uurtje voor het slapen gaan geen gebruik meer maken van digitale apparaten zorgt voor een betere nachtrust;
  6. Zorg dat je kind voldoende beweging krijgt in de buitenlucht en even loskomt van digitale prikkels zoals Play Station, Fortnite, Instagram, Snapchat.   
  7. Bedenk dat overmatig gebruik van digitale apparaten een gewoonte is. Geef jij het voorbeeld? Laat een kind zien waar je zelf gelukkig van wordt zoals het lezen van een boek of muziek luisteren. Het is een cliché maar een goed voorbeeld doet volgen. 

Pauline de Boer woont in Amsterdam en heeft haar eigen coachingpraktijk Tienercoaching. Daarnaast zet zich ook in als vrijwillige mentor voor leerlingen via School’s Cool. In haar vrije tijd houdt ze van reizen, stofferen, Engelse ontbijtjes en op brokante jacht gaan.

Foto: Blake Barlow
Tekst: Pauline de Boer