**//sticky ads code//**

We hebben allemaal vitamines nodig voor een goede gezondheid. Als we goed en uitgebalanceerd eten, krijgen we over het algemeen genoeg vitamine en mineralen binnen. Bepaalde vitamine en mineralen helpen kinderen met ADHD of kinderen met concentratie problemen. Om deze voldoende binnen te krijgen, kun je voedingssupplementen gebruiken of een maaltijd samenstellen waar deze stoffen goed in vertegenwoordig zijn.

Vitamine en ADHD

Voedingsstoffen waar vitamine B in zit, bevatten vaak meerdere soorten. Als je vitamine B wilt aanvullen, werkt een B-complex beter in plaats van individueel geïsoleerde vitamines B. Vitaminen B zitten in vlees, vis, noten, zonnebloempitten, biergist, eieren, bladgroenten en nog veel meer.
Vitamine B is oplosbaar in water. Kook groente met deze vitamine dus in weinig water en snijd de stukken niet te klein. Vitamine B is gevoelig voor verhitting en zonlicht. Bij bakken en frituren gaat 10 tot 20% van vitamine B verloren.

Thiamine (vitamine B1) helpt bij het verbeteren van gedrag. Vitamine B1 of thiamine is onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam. Het zorgt ervoor dat energie uit koolhydraten (suikers) vrij worden gemaakt.
Niacine (Vitamine B3) is goed  voor symptomen van hyperactiviteit, verzwakte schoolprestaties en helpt sociale relaties te onderhouden.
Pyridoxine (Vitamine B6), is zeer effectief bij de behandeling van hyperactiviteit.

Pompoen bevat veel vitamine B, zet eens een lekkere pompoensoep op tafel

Magnesium en Calcium

Magnesium verlicht overmatige friemelen, angst en rusteloosheid. Het gebruik van magnesium in de avond, heeft een ontspannende werking die helpt bij het verlichten van angst en onrustige slaap.
Calcium helpt bij hyperactiviteit.
Magnesium en calcium moeten elkaar compenseren, bij voorkeur in ongeveer een 1: 1 ratio. Zuivelproducten zijn rijk aan calcium, maar zijn laag in magnesium, kinderen hebben daardoor sneller een tekort aan Magnesium. Goede bronnen van calcium en magnesium zijn noten, zaden, sardines en zalm en groene bladgroenten.

Probeer een keer spinazie pannenkoeken. Je kind krijgt ongemerkt een hoop vitaminen, ijzer, kalium en vezels binnen.

Zink

Zink helpt bij het verminderen van hyperactiviteit, impulsiviteit en het helpen van prikkelbaarheid. Oesters, rood vlees, pompoenpitten, sesamzaad en eieren bevatten veel zink.

IJzer

Voldoende ijzer is van belang in verband met prikkelbaarheid, aandacht en geheugen. Een tekort aan ijzer kan het best door een arts worden vastgesteld. Het eten van vitamine C-rijke voedingsmiddelen kan helpen bij het verbeteren van de absorptie van ijzer. Eet daarom voldoende orgaanvlees, rood vlees, eigeel, noten, bonen, dit zijn bronnen van IJzer.

Omega-3 vetzuren

Helpen bij driftbuien, slaapproblemen en een verbetering van de stemming en geheugen. Deze, is naar mijn mening, een van de belangrijkste als het gaat om het gedrag van drukke kinderen te verbeteren. Geregeld vis eten helpt.

bron: therealfoodguide