**//sticky ads code//**

Vandaag start de Week van de Woordenschat, een initiatief van Cito. De week is in het leven geroepen om stil te staan bij het belang van een rijke woordenschat als basis voor alle andere schoolvakken.

Uit onderzoek weten we dat een kind wel 95 tot 98 van de 100 woorden moet kennen om een tekst te kunnen begrijpen. Niet alleen voor lezen is woordenschat belangrijk. Met een rijke woordenschat kan een kind instructies en opgaven begrijpen, zichzelf uitdrukken, communiceren met anderen, etc.

“Woordenschat vormt de basis die je nodig hebt voor alle vakken op school. Maar ook in je verdere schoolcarrière en loopbaan heb je veel baat bij een uitgebreide woordenschat.” aldus Marleen van Benthem, businessmanager primair onderwijs bij Cito.

Belang van een grote woordenschat

Een grote woordenschat opent niet alleen deuren naar kennis, maar geeft kinderen ook de kans om zich uit te drukken en een verhaal te vertellen. Daarom daagt Cito in de Woordenschat Vlog Challenge basisschoolleerlingen uit om met hun klas een vlog te maken. Deze kan gaan over hun stad of dorp, met daarin vijf typerende woorden uit hun stad of dorp en een nieuw verzonnen Nederlands woord. Vele scholen hebben inmiddels gehoor gegeven aan de oproep en hun vlog gedeeld op www.woordenschatvlog.nl.

De winnende vlogs van de Woordenschat Vlog Challenge worden in de week van 12 november bekend gemaakt. De leukste vlogt wint een meet & greet én een workshop van YouTubers Nina Schotpoort en UberQuin die ambassadeurs zijn van Week van de Woordenschat. De Week van de Woordenschat wordt gesteund door Stichting Lezen, taalkundige en schrijver Wim Daniels en auteur en woordenschat-expert Marianne Verhallen.

Bezoek voor meer informatie over de Woordenschat Vlog Challenge www.woordenschatvlog.nl. 

Woordenschat op school

Cito lanceert dit schooljaar nieuwe woordenschattoetsen voor groep 3 tot en met 8. Hiermee wordt de leerkracht ondersteunt bij het inzichtelijk maken en het vergroten van de woordenschat van hun leerlingen.  De toetsen zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met leerkrachten. De woorden die getoetst worden zijn afkomstig uit de meest recente BasiLex-woordenlijst en op veler verzoek bevatten de toetsen nu ook contextopgaven. Met de toetsen is de groei te volgen op zowel leerling-, groeps- als schoolniveau. Ook worden eventuele achterstanden zichtbaar. Een leerkracht kan dan gericht extra ondersteuning bieden.