Als iemand iets tegen je zegt, hoe lang duurt het dan om de informatie te verwerken en te reageren? Je hebt er misschien nog nooit over nagedacht. Maar die reactietijd is het resultaat van iets dat verwerkingssnelheid wordt genoemd.

Iedereen verwerkt informatie in een ander tempo. Misschien zie je een kind een paar seconden stil staan, ​​voordat hij op iemand reageerde, meer tijd aan huiswerk besteedde dan verwacht, of lang de tijd nam om iets uit te leggen. Dit kan te maken hebben met de verwerkingssnelheid. 
Wat is verwerkingssnelheid en wat gebeurt er als kinderen iets langer doen over het verwerken van informatie. 

Wat is verwerkingssnelheid?

Verwerkingssnelheid is het tempo waarin je informatie opneemt, begrijpt en reageert. Deze informatie kan visueel zijn, zoals letters en cijfers. Maar ook auditief, zoals gesproken taal.
Sommige kinderen hebben een snellere verwerkingssnelheid dan gemiddeld. Dit heeft niets te maken met hoe slim iemand is, het zegt iets over hoe snel iemand informatie opneemt en gebruikt.

Kinderen die sneller werken, zijn misschien de eersten die de vraag van een leraar beantwoorden, of zijn het kind in de klas wat altijd de grappige oneliner heeft. Bij kinderen met een lage verwerkingssnelheid kan het veel langer duren om iets te doen, zowel op school als daarbuiten.

Stel je bijvoorbeeld het woord huis voor, een kind met een lage verwerkingssnelheid weet misschien niet meteen wat die letters betekenen. Ze moeten uitzoeken welke strategie ze moeten gebruiken om de betekenis van de letters voor hen te begrijpen. Het is niet dat ze niet kunnen lezen. Het proces van automatiseren gaat langzamer dan gemiddeld. 
Een lage verwerkingssnelheid heeft dus niets te maken met hoe slim kinderen zijn, maar met hoe snel ze informatie kunnen opnemen en gebruiken.

Te veel dingen tegelijk zeggen kan ook een uitdaging zijn. Als je aanwijzingen in meerdere stappen geeft volgt een kind met een lage verwerkingssnelheid deze allemaal vaak minder goed op. Denk bijvoorbeeld aan: “Als je beneden komt, doe dan je vieze kleren in de wasmand en wil je ook je jas op de kapstok hangen, dan gaan we daarna iets drinken” 
Met een lage verwerkingssnelheid is het moeilijk om al die informatie snel genoeg te verwerken en te doen wat word gevraagd.

Een lage verwerkingssnelheid kan het op alle leeftijden moeilijk maken om te leren. Het kan het voor jonge kinderen moeilijker maken om de basisprincipes van lezen, schrijven en tellen onder de knie te krijgen. En het heeft invloed op het vermogen van oudere kinderen om taken snel en nauwkeurig uit te voeren.

Kinderen met dyslexie hebben vaak een lage verwerkingssnelheid

Hoe langzame verwerkingssnelheid eruitziet

Een langzame verwerkingssnelheid kan kinderen in de klas, thuis en tijdens activiteiten zoals sporten beïnvloeden. Kinderen kunnen problemen hebben met:

  • toetsen  op tijd afronden;
  • huiswerk binnen een redelijke tijd afmaken;
  • luisteren of aantekeningen maken wanneer een leraar uitleg geeft;
  • aantekeningen maken tijdens het lezen;
  • wiskundige problemen in hun hoofd oplossen;
  • bij te blijven in een gesprek.

Ouders en leerkrachten kunnen opmerken dat een kind:

  • wordt overweldigd door te veel informatie tegelijk
  • heeft meer tijd nodig om beslissingen te nemen of antwoorden te geven
  • moet informatie vaker lezen om het goed te begrijpen
  • mist nuances in een gesprek
  • heeft moeite om aanwijzingen op te volgen, vooral als hem wordt gevraagd meer dan één ding te doen