Logica brengt je van A naar B, creativiteit brengt je overal! aldus Albert Einstein.
Toch lijkt het erg moeilijk om creativiteit van kinderen op de juiste manier te waarderen en te stimuleren. Terwijl we in de beroepen van de toekomst hier een steeds groter beroep op zullen doen. Het huidige basisonderwijs systeem heeft maar beperkte methodes en mogelijkheden om hier voldoende waardering en stimulering aan te geven.
Waardering van creativiteit van kinderen
Het is goed om ons bewust te zijn van de kwaliteiten van creatieve kinderen, kinderen die niet altijd binnen de lijntjes kleuren. Net als een rekenwonder of neerlandicus zijn zij belangrijk voor onze samenleving. Met het niet voldoende erkennen van deze kwaliteit gaat een hoop talent verloren. Maar ook voor onze innovatie kracht als samenleving hebben we deze talenten nodig.
Onderstaand filmpje maakt op een hele krachtige manier duidelijk, hoe wij soms enthousiaste en sprankelende kinderen hun passie laten verliezen in “het systeem”.
En dan te weten dat alle kinderen, mensen in potentie creatief zijn!
Prachtig! Precies de leerkracht die ik wil zijn, kinderen zien in hun kwaliteiten…en kleur geven aan hun leven…& zeker ook hun kleurige leventje aanschouwen, respecteren, er zelf van leren,
delen en er van genieten ???
Klinkt erg goed, Sanne, maar mogen kinderen bij jou dan ook het curriculum overslaan als ze dat willen en ont-wikkelen wat ze zelf willen? Want het is juist het verplichtte curriculum, dat de creativiteit ontmoedigt. Maar misschien geef je wel les op een niet regulier school?
Wat een prachtig filmpje en het toont in het kleuren gebruik ook zo mooi, hoe het kind een spiegel kan zijn, waarin de volwassene zichzelf en zijn innerlijk gewonde kind kan helen!