Beelddenken en ADHD hebben veel dezelfde kenmerken. Interessant, maar vooral goed om je van bewust te zijn, om zo een kind beter te kunnen ondersteunen. Heeft een kind ADHD of is een kind een beelddenker? Zo laten beelddenkers net als kinderen met ADHD een zwakke concentratie zien.
Een andere manier van informatie verwerken
De zwakke concentratie bij beelddenkers wordt veroorzaakt door een andere manier van informatie verwerken. Beelddenkers werken vanuit het geheel, al associërend naar de kern. Zij krijgen het ene associatie beeld over het ander associatiebeeld. Deze beeldenstroom gaat heel snel!
Informatie associërend verwerken
Een beelddenker verwerkt een probleem vanuit het overzicht. Vanuit dit overzicht komen zij al associërend naar een antwoord. Dit gebeurt niet netjes op tijd en volgorde. Hij krijgt veel associatiebeelden die elkaar zelfs overlappen.
Wat gebeurt er bij de Beelddenker als de leerkracht lesstof uitlegt voor het bord?
Stel een kind krijgt uitleg van de leerkracht over breuken. De leerkracht legt de breuken uit aan de hand van een pizza. Hij tekent een hele pizza. Het beelddenkende kind hoort het woord ‘pizza’ en krijgt meteen associatiebeelden die elkaar razendsnel opvolgen:
beeld van de pizzeria met opa op zijn verjaardag ⇒ hele lekkere salami op vakantie in Spanje ⇒lekker zwemmen elke dag in de zee ⇒ zwemles thuis ⇒ nieuwe joggingpak is lekker warm …
De beelddenker ziet dan op eens een pizza in drie stukken getekend op het bord. Hij heeft de eerdere uitleg gemist. Oei, hij snapt nu niet wat de leerkracht zegt. De Beelddenker ziet in zijn ooghoek een kind dat zogenaamd een pizza zit te eten. Hij lijkt wel een aap. En… daar gaan zijn associaties weer. De Beelddenker denkt aan Artis met zijn neef ⇒ het ijs was zo lekker in Artis ⇒ met name aardbeienijs ⇒ oma had altijd van die lekkere aardbeien op een beschuit, enz…
De uitleg van de breuken is compleet aan de beelddenker voorbij gegaan door zijn associatiebeelden. Het lijkt of de beelddenker niet oplet, maar hij verwerkt veel associatiebeelden. Hij droomt weg. En de leerkrachten zeggen dan: `Sven is een dromer!`
Per minuut 1500 visuele waarnemingen
Een kind die zijn informatie voornamelijk via beelden verwerkt, neemt al snel 1500 prikkels per minuut waar.
Wat gebeurt er als de beelddenker naar de leerkracht luistert? Terwijl de beelddenker naar de leerkracht kijkt, neemt hij het volgende waar:
• de blik in de ogen van de leerkracht
• gel in het haar van de meester
• de rekenposter naast het bord
Maar het kind neemt ook vanuit de ooghoeken waar wat er naast hem gebeurt en krijgt impulsen als:
• zijn buurvrouw die met haar vlechten speelt
• Sarah heeft vandaag een super leuk rokje aan
• er vliegt een vogel naast het raam
• Tom kauwt op zijn potlood
• en ga zo maar door!
In tegenstelling tot de 1500 prikkels van visuele waarnemingen, kan een persoon maar 200 woorden in een minuut uitspreken of denken.
Probeer het zelf maar eens.
Omschrijf nu eens een beeld dat we laten zien, terwijl je begint, laten we het volgende beeld al weer zien, terwijl je begint, laten we weer een volgend beeld zien. terwijl je begint, laten we weer een volgend beeld zien.
Dit zijn associaties. Best lastig!
De associatiebeelden geven onrust en chaos in het hoofd van een kind.
De zwakke concentratie van een beelddenker is dus vooral toe te schrijven aan de associatieve informatieverwerking en het feit dat de ogen eerst informatie willen zien! Dus naar geluid wordt ook gekeken!
Essentieel verschil tussen beelddenken en ADHD
Als een beelddenker een duidelijk, korte, gestructureerde opdracht krijgt, zal hij aan het werk gaan. Een beelddenker zal dus bij de juiste opdrachten geconcentreerd de opdracht doen. Een kind met ADHD laat na dezelfde duidelijke opdracht nog steeds een zwakke concentratie zien.
Relatief veel mensen met AD(H)D zijn ook beelddenkers. En een aantal kenmerken van beelddenken en ADHD komen met elkaar overeen. Er is echter ook een verschil. Beelddenkers kunnen bij een duidelijke (dat wil zeggen door hen goed begrepen) instructie geconcentreerd werken.
Iemand met ADHD kan vaak moeilijk omgaan met alle geluiden die op hem afkomen. De informatie wordt niet op de juiste manier verwerkt. Deze kinderen zullen proberen om iedere prikkel aandacht te geven en kunnen geen onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken. De informatie dringt echter niet goed door, omdat de aandacht alweer verlegd is naar een nieuwe prikkel.
Een kind wordt dus volledig overspoeld met informatie waardoor zij ‘stoppen’ met luisteren. Dit uit zich vervolgens vaak in hyperactieve gedragingen of het juist volledig afsluiten voor de buitenwereld.
bron beeld en brein
Hallo Jolanda, dat lijkt me allemaal heel lastig voor je dochter. Maar ik herken het verband tussen ADHD en niet kunnen klokkijken of rekenen, niet zo. Ik heb zelf ADD. Met klokkijken heb ik nooit problemen gehad. Wel heb ik moeite met plannen en tijd inschatten.
Goh wat herken ik mezelf toch. Ik was vroeger gewoon een dromer. Nooit onderzocht!
dankbaar voor het mooie artikel zal het afprinten en meegeven naar de klas.
Dit is zo herkenbaar bij mijn zoon Hidde, een beelddenker met ADHD diagnose. Nu hij naar groep 7 gaat, wordt het lastig om zijn hoge IQ in resultaten op zijn rapport om te zetten. Hij presteert enorm onder zijn niveau, als ouders zijn wij bang dat de school dit niet serieus neemt, zucht….
Bij Beelddenken is het ook belangrijk om te weten, dat het kind de gesproken/geschreven taal om moet zetten in een beeld in zijn/haar hoofd en omgekeerd: Wanneer het kind iets wil zeggen/schrijven, moet het zijn/haar beeld omzetten in taal. Een kind heeft hiervoor meer tijd nodig.
Geef je informatie dus rustig en controleer of de informatie goed is binnengekomen.
Geef het kind voldoende tijd om de beelden onder woorden te brengen en bied structuur om tot de hoofdzaak te komen.
Dan hebben we het nog niet over ADHD gehad, wat in de bijlage maar beperkt aan de orde komt. Duidelijk zal zijn, dat ADHD een versterkende factor is bij een beelddenkend kind! Niet alleen het associatief denken leidt af, maar ook alle externe prikkels! Dit gaat trouwens niet over…!
Veel volwassenen hebben hier ook last van. Iemand met ADHD doet vaak alles door elkaar, waardoor veel taken niet af komen.
Belangrijk is, dat kinderen met dit alles tijdig leren omgaan! Opvoeders hebben hierin dus een belangrijke raak!
mijn dochter heeft adhd dit houd in dat ze geen tijd neemt om een dikke knuffel te geven, de hond tijdens het uitlaten niet laat poepen, eten ziet als pure brandstof, stof in zich opneemt wat haar interreseert, niet kan klok kijken, slecht is in rekenen, niet langer dan 10 minuten kan consentreren, 2 klussen achter elkaar kan uitvoeren, enz..