Als kinderen problemen hebben met slapen, kan dit komen omdat het lichaam en de geest nog geprikkeld zijn. Dat kan incidenteel gebeuren omdat het kind een drukke dag achter de rug heeft. Maar er zijn ook kinderen die snel overweldigd raken door sensorische informatie.
In een prikkelarme slaapkamer hoeven kinderen veel minder te registreren voordat ze gaan slapen. Dat geeft rust in zowel het hoofd als het lichaam. Wil jij een prikkelarme slaapkamer voor je kind? Het eerste dat je dan moet weten, is dat een prikkelarme slaapkamer absoluut niet minimalistisch of saai ingericht is. Maar er is wel een aantal voorwaarden waaraan de inrichting moet voldoen. We geven je een aantal tips.

De slaapkamer is voor slapen

Het lijkt een beetje een open deur, maar het eerste dat jij je moet realiseren is dat een slaapkamer is om te slapen. Richt de kamer dus zoveel mogelijk in op het slapen, en gebruik een ander deel van het huis als speel- en knutselplaats, zoals een deel van de woonkamer, de logeerkamer, of misschien is er wel ruimte in huis voor een heuse speelkamer.

Zachte kleuren

Kleuren doen iets met mensen. Bijvoorbeeld: van oranje worden veel mensen vrolijk en hard rood kan agressief overkomen. Zo zijn er ook kleuren waar je rustig van wordt, zoals van zacht blauw en zacht groen. Gebruik voor de slaapkamer lichte, zachte kleuren zoals pasteltinten of aardekleuren. Vermijd felle kleuren en drukke patronen, en kies ook niet voor een bonte verzameling aan kleuren. Twee of drie kleuren, waarmee je varieert in tinten, zijn voldoende en zorgen voor een rustige sfeer in de slaapkamer.

Opgeruimd staat netjes

Een opgeruimde kamer straalt meer rust uit dan een slaapkamer die vol staat met spulletjes. Zorg voor voldoende opbergmogelijkheden, bij voorkeur achter gesloten deurtjes, en zorg er ook voor dat een kamer aan het einde van de dag is opgeruimd. Dus rondslingerende kleding in de wasmand, alle boeken netjes terug in de kast en knuffels en speelgoed in de speelgoedkist.

Less is more

Net zoals er geen of weinig spullen rondslingeren in de kamer, moet je er ook voor waken dat de ruimte vol komt te staan met meubelen. Natuurlijk mag er meer staan dan alleen een bed en een nachtkastje, maar houd het wel open en ruimtelijk en zorg voor voldoende loopruimte.

Licht en donker

De meeste mensen slapen het beste als het helemaal donker is. Dat geldt voor prikkelgevoelige kinderen helemaal; niet alleen gaat het brein ‘aan’ bij daglicht, ook zien ze meer in de kamer als het licht is. Verduisterende gordijnen zijn dan een uitkomst. Kies bijvoorbeeld voor op maat gemaakte verduisterende plisségordijnen met over gordijnen die het felle daglicht op zonnige dagen subtiel filteren. Of kies voor velours gordijnen voor een extra luxe uitstraling in de kamer. Het voordeel van laatste is dat ze geluid in een ruimte dempen, waardoor dit minder hard klinkt. Over gordijnen wassen doe je, afhankelijk van het type stof, in de wasmachine. velours gordijnen wassen kun je het beste laten doen bij een gespecialiseerd reinigingsbedrijf.

Kies voor dimbare spotjes in de slaapkamer, zodat je zelf de sfeer kunt bepalen. Helder licht bij het opruimen en aankleden bijvoorbeeld, en gedimd licht voor het rustig wakker worden en het voorlezen van een verhaaltje voor het slapen gaan.