Zelfvertrouwen ontwikkelen door een kind zelf problemen te laten oplossen!

Als volwassenen zijn we vaak geneigd om het voor kinderen op te lossen als ze naar je toe komen met een probleem. Toch krijgt je kind meer zelfvertrouwen als hij zelf moet nadenken over de oplossing. Je helpt een kind dus zelfvertrouwen te ontwikkelen. Uit onderzoek...

Een dag uit het leven van een kind met dyslexie

Maak kennis met Sem, een jongen in groep zeven met dyslexie. Hij is een slimme jongen, maar zijn moeite met lezen heeft invloed op bijna elk aspect van zijn dag. Om te zien hoe dyslexie kinderen kan beïnvloeden, nemen we je mee op een typische dag in Sem's leven. Een...

ADHD is geen stoornis, ADHD is een andere manier van denken

Volgens de wetenschap is ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) een aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis.  Een afwijking waarbij een sterk verlaagd vermogen aanwezig is om aandacht voldoende bij activiteiten te houden. Er is spaken van impulsief gedrag en...

Wat de manieren van prikkelverwerking je vertelt over het gedrag van kinderen

Vandaag de dag krijgen kinderen vaak het label autisme of adhd, als ze iets drukker zijn dan gemiddeld of zich iets anders gedragen dan hun leeftijdsgenoten. Vaak heeft het gedrag van deze kinderen te maken met hun manier van prikkelverwerking. Kinderen zijn...

De kracht van neurodiversiteit | ieder kind is uniek!

We kennen allemaal biodiversiteit en culturele diversiteit, maar over de kracht van neurodiversiteit is nog maar weinig bekend. Neurodiversiteit betekent eenvoudigweg dat er verschillen zijn tussen de breinen van mensen en dus verschillende manieren van denken en...

Hoe herken je faalangst bij kinderen?

Eén op de tien kinderen heeft last van faalangst! Faalangst bij kinderen is de angst om bij een taak te mislukken. Faalangst ontstaat in situaties waarin een kind door iemand beoordeeld wordt of denkt te worden. Als hij hetzelfde klusje in zijn eentje doet (zonder...

Beelddenkers beter begrijpen? Hoe doe je dat?

Beelddenken is een andere manier van denken! Beelddenkers zijn visueel, maar ook ruimtelijk ingesteld. Luisteren is niet hun sterkste kant, ogen gaan voor oren! Om beelddenkers beter te begeleiden, is het nodig beelddenkers te begrijp. Beelddenkers beter begrijpen?...

Het is één voor zes | Leren klokkijken best lastig

Voor heel veel kinderen is leren klokkijken een lastig proces. Ze worstelen met ‘voor’ en ‘over’ en welke wijzer wijst nu wat aan? En dan komt daar niet veel later ook digitale tijd nog bij.  Waarom is het nu zo lastig en hoe kun je kinderen helpen? Voorkennis...

Recente blogs

Onderpresteren, wat is dat eigenlijk?

Onderpresteren, wat is dat eigenlijk?

Als een kind minder goede resultaten haalt op school, is dit op zich helemaal niet erg. Er kunnen echter verschillende oorzaken zijn waarom een kind...