Hulp bij prikkelverwerking thuis en op school

De hele dag door staat een kind bloot aan een grote hoeveelheid prikkels. Via de zintuigen, ogen, neus, mond, oren en huid, komt informatie binnen.  Niet alle kinderen kunnen even goed omgaan met al deze prikkels. Wat kan leiden tot verschillende problemen in gedrag...

De onbekende kenmerken van hoogbegaafdheid

De emotionele intensiteit en de overweldigende energie van hoogbegaafde kinderen is groot. Ze hebben een speciale manier waarop zij de wereld beschouwen, kwalitatief, kwantitatief of allebei tegelijk. Ook verwerken ze ervaringen anders. Dit maakt hoogbegaafde kinderen...

Wat maakt dyslectici empathisch? Het verband tussen emotionele intelligentie en dyslexie

Het begrijpen, erkennen en bespreken van de 'emotionele kant' van dyslexie is van groot belang in de moderne samenleving. Dit psychologische aspect wordt echter vaak over het hoofd gezien en blijft onbesproken. Opmerkelijk is dat dyslectici vaak excelleren in hoge...

Ontdek de kracht van dyslexie: Mijn reis van strijd naar overwinning

In een wereld die soms lijkt te zijn ontworpen voor perfecte spelling en vlekkeloze grammatica, ben ik trots om te zeggen dat ik dyslectisch ben. Voor mij is dyslexie geen belemmering meer, maar eerder een uniek talent dat mijn pad heeft verrijkt met creativiteit,...

ADHD Hyperfocus, een geweldig fenomeen!

Hyperfocus, een veel voorkomend - maar verwarrend - kenmerk van ADHD, is het vermogen om urenlang intensief in te zoomen op een interessant taken of activiteit. Het is het tegenovergestelde van afleidbaarheid en komt veel voor bij zowel kinderen als volwassenen met...

Wat is sensorische informatieverwerking?

We leven in een drukke maatschappij waarin we dagelijks worden blootgesteld aan veel prikkels.  Overal om ons heen ervaren we zintuiglijke prikkels waar we mee moeten leren omgaan. Denk  aan geluid, zicht, geur, smaak, het voelen en het bewegen. Prikkelverwerking...

Stop met het behandelen van dyslexie!

Een pleidooi voor empowerment in plaats van behandeling. Dyslexie is geen tekortkoming die gerepareerd moet worden. Het is een unieke manier van denken die specifieke uitdagingen met zich meebrengt. In plaats van dyslexie te zien als een aandoening of stoornis die...

Wat heeft prikkelgevoeligheid met een “stoornis” te maken?

Als moeder van een hooggevoelig en strong-willed meisje schrok ik me wezenloos, toen ze de diagnose ‘ADHD met autistische kenmerken’ opgelegd kreeg. We kregen het verzoek van de school van mijn dochter (5 jaar) om verder onderzoek te laten doen, omdat ze erg...

Recente blogs

Als routine klusjes moeizaam gaan…

Als routine klusjes moeizaam gaan…

Elk kind heeft wel eens moeite of geen zin om zich aan te kleden, een klusje in huis te doen, zich klaar te maken voor school of een andere...

Misvattingen over ADHD! Herkenbaar?

Misvattingen over ADHD! Herkenbaar?

Het is voor een kind met ADHD uitdagend om zich te concentreren, de aandacht vast te houden en het gedrag te beheersen, waarbij hyperactiviteit ook...