**//sticky ads code//**

Eten en kinderen, dat gaat niet altijd even goed samen. Veel ouders worstelen met de vraag wat is goed voor mijn kind, wat heeft hij nodig. En vaak is onbekend hoeveel invloed voeding heeft op de gemoedstoestand en het gedrag van een kind. In het boek de schrijf van Fief van Cecile Scheele geeft Nelleke van Uden antwoord op deze vragen.

Altijd maar presteren

Veel kinderen lopen op hun tenen. Ze moeten zo veel, ze komen steeds meer onder druk te staan op steeds jongere leeftijd. De prestatiedruk op scholen is groot. Kinderen weten vaak heel goed op welk niveau ze cognitief zitten (zwak, gemiddeld of sterk). Ze worden vaak beloont om hun resultaat niet op de inspanning. Volgens Nelleke zijn de verschillen in ontwikkeling op jonge leeftijd groot. De angst om te falen wordt groter. En dat kan weer effect hebben op hun eetgedrag. Ze worden emotie-eters en eten wordt comfortfood. Je kunt je kind al jong ervoor behoeden om een emotie-eter te worden. Geeft bijvoorbeeld geen snoepje of koekje wanneer je kind gevallen is en pijn heeft. Dan leert een kind dat je pijn verzacht met voedsel. En daar is voedsel niet voor bedoelt.

Invloed darmen op hersenen

Kinderen projecten veel op hun buik. Ze kunnen oorpijn hebben en wijzen naar hun buik. De buik is heel gevoelig. De buik is gevoelig en een graadmeter in hoe we ons voelen. Als we ons slecht voelen, gaan we slecht eten, aldus Nelleke. Maar het is ook andersom. De darmen beïnvloeden ook de hersenen. Ongezond eten beïnvloed onze gemoedstoestand. Daarvan zijn ouders zich vaak niet bewust. Onze darmen zijn ons brein. Dit komt doordat darmenbacteriën een enorme hoeveelheid neurotransmitters afscheiden. Deze signaalstoffen komen via de bloedbaan in de hersenen. Een belangrijke neurotransmitter is serotonine. Als deze te laag is kan een kind last krijgen van slapeloosheid, angstgevoelens of zelf depressie. Als je bedenkt dat ongeveer 95% van de totale hoeveelheid serotonine in je darmen wordt aangemaakt, kun je begrijpen dat de darmflora van grote invloed is op de hersenen. 

Tips uit de praktijk 

Wanneer je een moeilijk eten kind hebt, wordt er een machtsstrijd uitgevochten, maar daar wil je als ouder juist van wegblijven. Heb daarom niet te hoge, romantische verwachtingen van de avondmaaltijd. Na een drukke dag werken, gezellig ontladen tijden het avondeten met je gezin. Natuurlijk willen we dat wel en beginnen we met de beste intenties. Deze hoge verwachten maken vaak dat een kind nog minder zin heeft om zijn bord lekker op te eten. Dit leidt tot een emotionele climax. Om dit te voorkomen kun je ervoor zorgen dat je kind gedurende de dag al de belangrijkste voedingsstoffen binnen heeft gekregen. Dan is het avond eten mooi meegenomen. 
Een andere tactiek kan zijn om je kind actiever te betrekken bij het kookproces, dan gaan ze eten leuker vinden.  Het is belangrijk om je kind vanuit een intrinsieke motivatie te leren genieten van eten. Leer je kind dat goed eten belangrijk is voor zijn gezondheid. 

Wil je meer weten over wat gezond eten is, lees dan het boek de Schrijf van Fief, een prachtig en complet handboek over gezonde voeding voor kinderen