De Media Ukkie Award is de Nederlandse prijs voor de beste app voor ukkies van 0 tot 6 jaar. Jaarlijks komen er in Nederland veel verschillende apps uit voor ukkies, maar welke zijn daadwerkelijk leuk, creatief, leerzaam en goed in te zetten bij mediaopvoeding van je kind? De Media Ukkie Award wordt op dinsdag 1

5 april 2014 voor de derde keer uitgereikt.

De drie genomineerden voor de Media Ukkie Award 2014 zijn:

content foto 1

Jop gaat naar school (Heppi)

Jop gaat naar school biedt peuters en kleuters een leuk en educatief story-game, die ze laat zien hoe een dag op school er uit ziet. Ideaal om kinderen die binnenkort voor eerst naar school gaan te laten wennen, oftewel een digitale “wendag”. 

 

 

 

content foto 1Noa’s Sterren (Somoiso)
Noa Sterren’ is een interactief prentenboekje van Somoiso, geschreven en geïllustreerd door Hanneke van der Meer. Het boekje bevat een heleboel elementen die kunnen worden aangeraakt en bewegen of geluid maken en heeft een spelelement dat geschikt is voor kindjes vanaf 3 jaar. Een fantasierijk verhaaltje om door kinderen zelf gelezen te worden of samen met hun ouders.

 

content foto 1

Zzz (IJsfontein Interactive Media voor Stichting CPNB en uitgeverij De Fontein)
‘Zzz’ is een grappig zoekspel gebaseerd op het Prentenboek van de Kinderboekenweek 2013.

 

 

 

 

Een kinderapp moet aantrekkelijk zijn:

  • De app is leuk, overzichtelijk en visueel aantrekkelijk
  • De app trekt de aandacht
  • De app is goed vormgegeven en heeft een simpel startscherm
  • Er wordt gebruik gemaakt van herkenbare iconen en heldere verwijzingen
  • Er wordt naast visualisaties ook gebruik gemaakt van (goed verstaanbaar) geluid
  • De app sluit aan op het niveau van het kind en zijn belevingswereld
  • Er wordt gebruik gemaakt van humor
  • Het spelen met de app neemt niet teveel tijd in beslag (tussen maximaal 5 & 20 minuten, afhankelijk per leeftijd)
  • De app neemt de ukkies voldoende bij de hand om niet verloren te raken, maar
  • Niet zo veel dat het ten koste gaat van de eigen ontdek­kingsmogelijkheden van het kind.
  • Er wordt gebruik gemaakt van herhaling (leuk voor jonge kinderen)
  • Er wordt gebruik gemaakt van beloning van inzet
  • De app is geen Times Square vol knipperende reclameboodschappen