Toen de middelste zoon in groep twee zat vroeg ik: “Hoeveel dagen heeft de week?” “Vijf”antwoordde hij. Ik legde uit dat het er zeven waren. Later vroeg ik het hem nog een keer en weer antwoordde hij vijf. Dit herhaalde zich aantal keren.  Normaal onthoudt hij werkelijk alles, dus het verbaasde me dat hij vol bleef houden dat het er echt vijf waren. Een paar weken later komt hij thuis: “Mama, de week heeft toch zeven dagen!” Ik zei: “Hoezo?” Mama, de juf had eerst vijf dagen opgehangen, maar ze was het weekeind vergeten. Nu heeft ze zaterdag en zondag erbij gehangen.”

Kinderen die visueel ingesteld zijn, leren wat ze zien en vanuit totaalbeeld. Laat daarom de hele week zien op het planbord. Meestal zie je dat ze de kleuren van de dagen wel snel onthouden, maar moeite hebben met de benaming. Maak daarom gebruik van plaatjes. “Maan” voor maandag, “donder” voor donderdag, “zon” voor zondag. De andere dagen kan het kind zelf kiezen wat hem aan die dag doet denken. Bijvoorbeeld “vrij” voor vrijdag of “woest” voor woensdag. Als de kinderen zelf de associatie erbij zoeken, zullen ze de benaming beter onthouden.
dagen van de week

Voor meer informatie ga naar donsult.nl