Kinderen met dyscalculie
Kinderen met dyscalculie!
Sommige kinderen hebben opvallend veel problemen met rekenen. Bij ernstige rekenproblematiek kan er sprake zijn van dyscalculie. Dyscalculie gekenmerkt zich wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot en accuraat oproepen of toepassen van reken-wiskundekennis.
Een zwak werkgeheugen, oorzaak van veel leerproblemen
Problemen met het werkgeheugen worden vaak niet opgemerkt. Het wordt veelal gezien als een gebrek aan concentratie of motivatie. Kinderen met een...
Heel slim, maar toch moeite met het automatiseren van tafels
Veel kinderen hebben moeite met automatiseren. Dit zegt niks over de intelligentie van kinderen. Ook veel hoogbegaafde kinderen hebben een probleem...
Er is meer aandacht nodig voor dyscalculie
Er zijn kinderen die getallen maar lastig vinden. Wanneer de problemen met rekenen echt groot zijn, kan er sprake zijn van dyscalculie. Kinderen met...
Wat is Dyscalculie
Dyscalculie staat veel minder in de belangstelling dan dyslexie. Over dyscalculie is ook nog veel minder bekend. Kinderen met dyscalculie hebben...
Tafels automatiseren
Met automatiseren wordt bij rekenen bedoeld dat je snel en zonder veel nadenken een som kan uitrekenen. Als kinderen de basisbewerkingen goed hebben...
Een brief aan Jesse Klaver
IsaFaye heeft dyscalculie en het onderwijssysteem belemmert haar om haar dromen waar te maken. Ze schreef een brief aan Jesse Klaver om dit probleem...
Veel kinderen met dyscalculie hebben automatiseringsproblemen.

Ongewenst gedrag anders bekeken!
Dit is het verhaal van Sil. Sil is zo’n kind dat bij iedereen op school bekend is. Sil vertoont ongewenst gedrag, hij is aanwezig, vrolijk, sociaal, creatief, lief... Maar ook: wiebelig, niet luisterend naar de juf, naar buiten kijkend als de juf iets uitlegt, te...

Waarom hebben beelddenkers een zwakke concentratie in de klas?
Beelddenkers leren anders. Ze verwerven informatie anders, maar ook de verwerking verloopt anders dan bij de kinderen die meer taal georiënteerd zijn. Beelddenkers verwerken informatie voornamelijk visueel, zij willen informatie 'zien' en verwerken informatie...