Kinderen met dyscalculie
Kinderen met dyscalculie!
Sommige kinderen hebben opvallend veel problemen met rekenen. Bij ernstige rekenproblematiek kan er sprake zijn van dyscalculie. Dyscalculie gekenmerkt zich wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot en accuraat oproepen of toepassen van reken-wiskundekennis.
Een zwak werkgeheugen, oorzaak van veel leerproblemen
Problemen met het werkgeheugen worden vaak niet opgemerkt. Het wordt veelal gezien als een gebrek aan concentratie of motivatie. Kinderen met een...
Heel slim, maar toch moeite met het automatiseren van tafels
Veel kinderen hebben moeite met automatiseren. Dit zegt niks over de intelligentie van kinderen. Ook veel hoogbegaafde kinderen hebben een probleem...
Er is meer aandacht nodig voor dyscalculie
Er zijn kinderen die getallen maar lastig vinden. Wanneer de problemen met rekenen echt groot zijn, kan er sprake zijn van dyscalculie. Kinderen met...
Wat is Dyscalculie
Dyscalculie staat veel minder in de belangstelling dan dyslexie. Over dyscalculie is ook nog veel minder bekend. Kinderen met dyscalculie hebben...
Tafels automatiseren
Met automatiseren wordt bij rekenen bedoeld dat je snel en zonder veel nadenken een som kan uitrekenen. Als kinderen de basisbewerkingen goed hebben...
Een brief aan Jesse Klaver
IsaFaye heeft dyscalculie en het onderwijssysteem belemmert haar om haar dromen waar te maken. Ze schreef een brief aan Jesse Klaver om dit probleem...
Veel kinderen met dyscalculie hebben automatiseringsproblemen.

Er zit meer in dan dat eruit komt!
In normale situaties werken onze verbale en performale eigenschappen samen, maar bij een kloof verloopt die samenwerking niet zo vlot. Een kind kan zich dan geen beeld vormen van een bepaalde situatie en kan er daarom niet goed mee omgaan, hetgeen zich op school...

De verschillende problemen van een beelddenker
We worden allemaal geboren als beelddenkers. Veelal rond het vijfde levensjaar krijgt taal de voorkeur bij kinderen. Maar dit geldt niet voor ieder kind. Sommige kinderen blijven beeld denken. Wat betekent dit en waar loopt een kind tegen aan? Wat zijn de problemen...