**//sticky ads code//**

PLAYMOBIL® introduceert iets heel tofs: PLAYMOBIL® STORIES! Interactieve luisterverhalen om de creativiteit en taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Kinderen vanaf 4 jaar kunnen genieten van zes doldwaze luisteravonturen, waarbij zij zelf het einde mogen bepalen.

Koptelefoon op, speelfiguren erbij en het fantaseren kan beginnen… Het was een zonnige ochtend in ridderland…De valkenridders aten -nog wat slaperig- een lekker boterhammetje met chocopasta in hun kasteel. Heerlijk rustig… tot… PLOP!…PLOP! Oeps! Wat was dat? Iemand een windje gelaten? Plop Plop Plop Plop… Wat is dat toch? Waar komt dat gekke geluid vandaan? Dwerg stormde de ontbijtzaal in. Draak! Het is jullie huisdraak! Er is een draak ontsnapt en in mijn maïsveld geland! En met zijn vlammen ploft hij mijn hele maïsveld tot popcorn…

PING! Vanaf het moment dat speelfiguren in kinderhanden terechtkomen, springt hun verbeeldingsknop aan en ontstaan de meest knotsgekke verhalen. Kinderen zijn van nature geïnteresseerd in stemmen, geluiden en beweging. PLAYMOBIL® heeft daarom luisterverhalen mét interactieve elementen gecreëerd. Door te swipen, emoji’s aan te tikken en te scrollen kunnen kinderen het verhaal spelenderwijs besturen en een eigen afloop kiezen.

Luisterverhalen brengen speelwerelden tot leven

In de zes verschillende interactieve verhalen komen er verschillende speelwerelden aan bod, die zich ontvouwen tot grappige, absurde maar vooral fantasie stimulerende scenario’s. Van popcorn producerende draken tot astronauten die limonade ontdekken op Mars. Wanneer kinderen aan het spelen zijn ontstaan er spontaan nieuwe interacties tussen speelfiguren. Zo hoeft een prinses niet per sé verliefd te worden op de prins, ze kan ook vallen voor een Yeti! Elk verhaal duurt vijf minuten en heeft een open einde. Deze kan  ingevuld kan worden door het grenzeloze verbeeldingsvermogen van de allerkleinste luisteraars.

De zes Playmobil luisterverhalen zijn hier te beluisteren:

  1. Ben jij klaar voor het Sneeuwvlokjesbal?
    Yeti wel. Hij kijkt enorm uit naar het grote feest van de ijsprinses. Hij is wel een beetje zenuwachtig. Misschien helpt het als jij meegaat?
  2. Lusten piraten graag pannenkoeken?
    Zeker wel. Wie niet? Alleen, hebben ze wel alles in huis… euh aan boord… om ze te maken? Misschien kun je beter even meekijken over hun stoere schouders.
  3. Mag je oversteken als het rood is?
    Natuurlijk niet! Dat weten zelfs dinosaurussen. Maar toch kreeg er eentje een boete voor. Kun jij met je speurneus uitzoeken hoe dat kan?
  4. Zijn ridders bang voor vuurdraken?
    Misschien een heel klein beetje. Want vuur spuwen is best gevaarlijk…maar je kan er ook iets lekkers mee doen. Weet jij hoe dat kan?
  5. Ben jij al eens op Mars geweest?
    Dan is dit je kans. En wie weet wat ontdek je daar iets geweldigs? Misschien is er water? Of marsmannetjes? Durf jij mee te reizen met onze dappere astronauten?
  6. Wat is jouw liefste lievelingsdier?
    Een schattig hondje? Een papegaai? Of een groot wit ei? Een ei is toch geen dier, zeg je? Dat klopt: het is nóg geen dier. Wat denk jij dat eruit zal komen?

Makers van de verhalen

De Vlaamse kinderauteur Thaïs Vanderheyden bedacht de verschillende scenario’s. De Nederlandse acteur Stephan Mooijman leent zijn stem aan de verhalenreeks en wordt ondersteund door tal van gekke geluiden en wervelende muziek. “Niet alleen de kinderen zullen ervan smullen, je zal jezelf erop betrappen dat je stiekem mee begint te gniffelen,” vertelt Leen Van Reeth, marketing manager PLAYMOBIL Northern Europe.

Slimme pedagogische trucjes

Speelgoed kan een belangrijke bijdrage leveren aan de bevordering van creativiteit en het aanmoedigen van leren. Die twee pijlers worden verenigd in verhalen, overgoten met een sausje van plezier en fantasie. “Bij PLAYMOBIL zit experimenteren en het stimuleren van creativiteit en fantasie in het DNA. Wat is er nu leuker dan je kind een verhaal te laten verzinnen?,” aldus Leen Van Reeth. “Met de luisterverhalen prikkelen we de creativiteit van kinderen en geven we hun waanzinnige fantasie de ruimte.”

De luisterverhalen stimuleren de vindingrijkheid van kinderen door voor open eindes te kiezen. Hiermee krijgen zij tools om de hoofdrol te pakken, terwijl ze in het dagelijkse leven vaker situaties ondergaan. Op deze manier dragen de verhalen bij aan de cognitieve ontwikkeling van kinderen. En zo zijn er nog enkele slimme pedagogische trucjes in de verhalen verwerkt. Ouders kunnen bijvoorbeeld via de tekstballonnen meelezen en er worden emoji’s ingezet als visuele link naar wat de kinderen horen.