Auditieve functies worden vaak uitgelegd als “wat we doen met wat we horen”. Oftewel het verwerken van geluiden, klanken en spraak. Kinderen met auditieve verwerkingsproblemen hebben moeite met verschillende vaardigheden, benodigd voor het verstaan van mondelinge informatie, terwijl hun gehoor goed is.
Waar aan herken je problemen met auditieve verwerking
Voor veel ouders is het herkenbaar dat een kind niet luistert. Lekker doet waar hij zelf zin in heeft. Maar er kan soms sprake zijn van problemen met het verwerken van de informatie die een kind hoort. Er zijn verschillende kenmerken die kunnen duiden op auditieve verwerkingsproblemen:
- vaak ‘huh’ of ‘wat zeg je?’ zeggen
- slechthorend is en begeleiding wil voor spraak afzien
- een achterstand in de spraak en/of taal heeft opgelopen door gehoorproblemen
gedurende een langere tijd (bv. veel oorontstekingen) - mondelinge opdrachten moeizaam begrijpt
- moeite om mondelinge informatie te onthouden
- inadequate antwoorden geeft op vragen
- moeite heeft om de leerkracht te volgen in een rumoerige klas
- meerdere mondelinge instructies moeilijk begrijpen
- moeite heeft met het herhalen van mondelinge informatie in de juiste volgorde
Indien kinderen problemen ondervinden met de auditieve verwerking kunnen er op korte en lange termijn problemen in de ontwikkeling optreden. Wanneer dit probleem niet vroegtijdig wordt herkent kunnen er meer problemen ontstaan. Denk hierbij aan aan spraak- en/of taalproblemen of andere leerproblemen. Deze problemen komen vaak voor in combinatie met andere problemen, zoals slecht presteren op school (ondanks normale intelligentie). Problemen bij het vervullen van klassikale opdrachten, een korte aandachtsboog, snel afgeleid door geluiden of gebeurtenissen in de omgeving. En een slecht ontwikkeld besef van tijd.
Wat te doen bij auditieve verwerkingsproblemen
Een logopedist kan kinderen helpen die auditieve problemen ervaren. Er zijn daarnaast ook dingen die je zelf kunt doen.
- Spreek duidelijk naar een kind en niet te snel;
- Maak gebruik van een krachtige intonatie;
- Benadruk de hoofdpunten, zo is de kans groter dat een kind het belangrijkste onthoud;
- Breng structuur aan in activiteiten: als een kind weet wat er van hem verwacht wordt, kan hij in die situaties gemakkelijker anticiperen op mondelinge informatie;
- Controleer of je boodschap is aangekomen, laat een kind in zijn eigen woorden herhalen wat je hebt gezegd;
- Bespreek samen met een kind en de leerkracht wat de beste plek in de klas is.