Er wordt al snel gedacht dat iemand die intelligent is, hoogbegaafd is. Maar iemand die intelligent is, is eigenlijk hoogintelligent. Hoogbegaafden zijn ook intelligent, maar dat is niet het enige.
Hoogbegaafdheid is de aanleg om tot uitzonderlijke prestaties te komen. Hoogbegaafdheid is dus meer dan intelligentie, want dat is slechts de score uit een intelligentieonderzoek. Bij hoogbegaafden is sprake van een IQ boven de 130. Naast deze hoge intelligentie spelen ook persoonlijkheidsfactoren een rol, zoals creativiteit en doorzettingsvermogen.
Het verschil tussen hoogbegaafd en hoog intelligent
Een hoogintelligent kind snapt de aangeboden lesstof eerder, maar het blijft vaak wel rechtlijnig denken. Een hoogbegaafde blijft ‘verkeerde’ conclusies trekken, tenminste, zo lijkt het voor de rest, hij houdt er ‘vreemde’ denkbeelden op na.
Een hoogbegaafd kind wil ontdekken wat nog niet bekend is, en dan vooral onderwerpen die niet per se een vastgesteld begin of einde hebben. Hoogbegaafden gaan anders om met leeftijdsgenoten, dan hoog intelligente.
Zowel hoogbegaafde als hoog intelligente kinderen hebben een hoog IQ, de belangrijkste verschillen hebben we voor je opgesomd.
Hoog-intelligent | Hoogbegaafd | |
Kent de antwoorden Is ervaren in het van buiten leren | Heeft altijd vragen Is een groot gisser (probeert uit de context af te leiden) | |
Is geïnteresseerd in objecten | Is een zeer nieuwsgierig onderzoeker | |
Is gefocust en oplettend in de les | Is zeer mentaal en fysiek betrokken, soms afwezig, wegdromend | |
Houdt van simpele logica | Drijft op complexiteit | |
Houdt van woorden | Heeft vaak een ongewone, complexe woordenschat | |
Heeft goede ideeën | Heeft flitsende, gekke en vreemde ideeën | |
Werkt hard | Probeert en test uit | |
Beantwoordt de vragen | Discussieert in detail, is kritisch, bewerkt stellingen | |
Presteert bovengemiddeld in de klas | Kan bovengemiddeld, maar ook gemiddeld of beneden gemiddeld presteren | |
Luistert met interesse | Laat sterke gevoelens en opinies zien | |
Leert gemakkelijk | Weet het vaak al | |
6 tot 8 herhalingen nodig voor meesterschap | Meesterschap na 1 tot 2 keer oefenen | |
Begrijpt ideeën | Ontwikkelt en bewerkt ideeën | |
Geniet van leeftijdgenoten | Prefereert vaak ouder gezelschap | |
Begrijpt de bedoeling of betekenis | Onderzoekt de toepassingen | |
Maakt zijn werk af | Start projecten | |
Kopieert nauwkeurig | Creëert nieuwe ontwerpen | |
Houdt van school | Geniet van leren | |
Technicus | Uitvinden | |
Is aandachtig | Is een scherpe observator | |
Is tevreden over eigen leren/kunnen | Is hoogst zelfkritisch |
Bron: HIQ/John Irvine
Het verschil tussen hoogbegaafden en hoogintelligentie is duidelijk te merken op school. Maar ook in relaties met mensen onderling en thuis. Een hoog intelligent iemand wordt gezien als een slim, iemand die goede cijfers haalt. Terwijl een hoogbegaafd kind ook gezien kan worden als een ‘vreemd’ iemand, die zich wat afzondert van de groep.
Wat interessant. Nooit geweten!
Mijn dochter heeft kenmerken van hoog intelligent, maar weer andere van hoogbegaafd . Blijft nog even spannend wat de uitslag van haar intelligentie onderzoek is, hoop hoog intelligent,lijkt me prettiger voor haar zelf