Vandaag lanceert Blink samen met de groep schrijvers ‘Het nieuwe lezen’, een revolutionair nieuwe aanpak van het leesonderwijs in het basis- en voortgezet onderwijs. De aanpak is ontwikkeld in samenwerking met meer dan 500 leraren, 500 leerlingen, en tientallen wetenschappers en experts van onder andere Stichting Lezen, Stichting Leerplanontwikkeling, Hogeschool Windesheim en verschillende universiteiten.

Noodklok

Het gaat niet goed met ons leesonderwijs. De leesprestaties van Nederlandse 1

5-jarigen liggen inmiddels onder het Europese gemiddelde: bijna een kwart is onvoldoende geletterd. Daar komt bij dat de leesmotivatie van kinderen bijna nergens zo laag als in Nederland. Experts en wetenschappers luiden al langer de noodklok, zoals onlangs in een manifest dat zij aanboden aan de onderwijsministers Slob en Van Engelshoven. Wij schreven ook al eerder hoe je lezen leuk maakt. Om zo de leesmotivatie te bevorderen. De nieuwe campagne wil de fantasie van kinderen prikkelen. Ze nieuwsgierig maken naar het vervolg, dit gebeurt onder andere door het delen van intrigerende quotes uit boeken.

Vijf pijlers voor beter leesonderwijs

Het nieuwe lezen’ is gebaseerd op vijf pijlers:

  • Elke dag een half uur lezen uit nieuwsgierigheid.
  • Actief en samen bezig zijn met wat je hebt gelezen.
  • Een rijke leesomgeving bieden met veel variatie en vrije keuze (ook films, audiobooks en YouTube).
  • Langer binnen hetzelfde thema lezen, in verbinding met andere vakken.
  • Taalvaardigheden in samenhang behandelen, zodat het waarom en het grotere geheel voor leerlingen duidelijk is.

“Ruimte geven aan de nieuwsgierigheid van kinderen geeft leesplezier ruim baan.”
Anja Schoots, docent Nederlands Ichthus Lyceum

Lezen uit nieuwsgierigheid

Het plezier in lezen moet weer terugkomen in het onderwijs, vindt Jorien Castelein, directeur van Blink: “Als je een goede lezer wil worden, moet je gewoon heel veel lezen. Binge-lezen, marathon-lezen, dan bereik je een bepaalde concentratie en wordt lezen een beleving. Wat we ook hebben ontdekt: je krijgt kinderen aan het lezen als je ze boeiende verhalen voorlegt. Fictie, maar ook teksten vol kennis over de echte wereld. Daarom is het belangrijk dat zoveel schrijvers in Nederland ‘Het nieuwe lezen’ omarmen. Met hun hulp krijgen we het voor elkaar!”

Campagne ‘Het nieuwe lezen’

De campagne voor het initiatief ‘Het nieuwe lezen’ start 29 oktober en loopt vijf weken. Meer informatie is te vinden op hetnieuwelezen.nl. Op deze website kan tijdens de campagneperiode ook gratis ‘Succesverhaal:
Ontdek Het nieuwe lezen’ worden aangevraagd: een boek waarin alle belangrijke feiten en inzichten zijn gebundeld, met columns van bekende schrijvers. Je vindt hier artikelen en interviews met leraren, leerlingen,
wetenschappers en experts. Speciaal voor het boek schreef emeritus hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles het artikel ‘Verhalen zijn brandstof voor het brein’, met tien redenen waarom lezen zo belangrijk is.

 

Aanpak Leesonderwijs