Wil je je kind een smakelijke en voedzame verrassing mee geven in hun lunchbox, dat kan met heerlijke ei-muffins! Deze muffins zijn niet alleen eenvoudig en snel te maken, maar bieden ook een geweldige kans om diverse groenten toe te voegen, waardoor je kleintje ook tijdens de lunch essentiële vitamines binnenkrijgt.
Een bijkomend voordeel van het maken van ei-muffins is de mogelijkheid om restjes groenten op te gebruiken, waardoor je actief bijdraagt aan het verminderen van voedselverspilling. Op deze manier ben je niet alleen bezig met het creëren van een gezonde en smakelijke lunch voor je kind, maar draag je ook je steentje bij aan duurzaamheid door restjes op een smakelijke manier te verwerken.

Wat je nodig hebt voor 6 muffins

  • 5 eieren
  • groenten in blokjes: bijvoorbeeld, champignons, doperwten, stukjes tomaat, knolselderij of pastinaak.
  • kaas: blokjes jong belegen kaas, mozzarella of geraspte Parmezaanse kaas
  • zout, peper en eventueel wat kruiden (tijm, paprikapoeder of basilicum)
  • vlees, zoals blokjes ham, kip of gehakt.

De bovenstaande ingrediënten zijn maar een paar suggesties, kijk zelf wat je in huis hebt of waar je kind van houdt.

Lees meer waarom eieren gezond zijn

Zo maak je de ei muffins

  • Verwarm de oven (hetelucht) voor op 180 graden.
  • Klop de eieren los met peper, zout en eventueel wat kruiden
  • Vet je muffin blik goed in. (Wij hebben er een met zes bakjes, voor een blik met twaalf neem je de dubbele hoeveelheid ingrediënten)
  • Vul de bakjes met verschillende combinaties van groente en/of vlees
  • Schenk daarna de bakjes vol met je eimengsel.
  • Zet het muffin blik in de oven en bak de muffins in 15 tot 20 minuten goudbruin.
    Ze worden mooi bol in de oven, maar zodra je het bakblik uit de oven haalt, stort dit ook net zo snel meer in. Dit is niet erg, ze smaken er niet minder om.
  • Wanneer de ei muffins zijn afkoelen, haal je ze uit het blik.

Waarom zijn ei muffins gezond

Deze ei-muffins zijn een gezonde keuze, aangezien ze zijn samengesteld uit natuurlijke ingrediënten, waaronder eieren, groenten en eventueel vlees. Eieren zijn rijk aan essentiële voedingsstoffen, waaronder eiwitten en choline. Choline speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van onze hersenen, waardoor deze muffins niet alleen heerlijk zijn, maar ook bijdragen aan de algehele gezondheid en welzijn.