**//sticky ads code//**

Al een paar jaar bekijk ik telkens de website van een beelddenkcoach in onze buurt. Ik herken in bijna alles mijn dochter. Toch heb ik telkens het lef niet om deze coach te bellen. Op school laat ik meerdere keren tijdens gesprekken vallen dat ik mijn dochter ‘verdenk’ van beelddenken. Daar wordt niet enthousiast op gereageerd door de leerkrachten. Dus kies ik ervoor om het normale protocol te volgen en laat onze dochter testen door een erkend psycholoog / orthopedagoog.

Een dag nadat wij Het Verslag inclusief toelichting ontvangen hebben weet ik zeker dat ik in ieder geval niet het advies van de psycholoog op ga volgen.

De herkenbare website van de beelddenkcoach staat dichterbij dan ooit. Ik besluit nu eindelijk mijn gevoel te volgen en bel deze coach op. En dat is  één van de beste beslissingen geweest uit mijn leven. Dat had ik jaren eerder moeten doen. Ik wist het, ik voelde het, maar negeerde het. Uiteindelijk heeft dat doorsukkelen onze dochter beschadigd en heeft het enorm veel tijd gekost om alles te herstellen.

Er zijn maar weinig kinderen slecht leerbaar.

Tijdens het eerste telefoongesprek herken ik alles wat zij mij uitlegt. Bizar is dat. Het lijkt wel alsof ze mijn dochter kent. Zó bijzonder! Ze heeft erg veel ervaring, ook in het speciaal onderwijs. Haar woorden galmen nog lang na: ‘Maak je niet te druk Astrid. Niet doen. Er zijn maar erg weinig kinderen slecht leerbaar. Vlak ook je moedergevoel niet uit. Als jij denkt dat die uitslag niet klopt, dan is dat ook zo. Waarschijnlijk heeft jouw dochter gewoon op een andere manier ondersteuning nodig.’

Zo snel mogelijk maken we een afspraak. Ze gaat onze dochter testen, maar dan op een andere manier en op andere onderdelen. Daar komt een opvallend verslag uit. Onze dochter is inderdaad een beelddenker. Ze heeft ook nog actieve primaire reflexen. Dat vraagt uitleg.

Iedereen wordt geboren als beelddenker

Beelddenken is geen aandoening maar een manier van denken. Iedereen wordt geboren als beelddenker, in de loop van de tijd worden de meeste mensen taaldenker. Op de laatste groep is het onderwijs ingericht. Voor beelddenkers is het een stuk moeilijker in het bestaande schoolsysteem.

Vaak wordt het beelddenken minder naarmate het eenvoudiger wordt voor kinderen om in taal te denken. Als taaldenken niet vanzelf gaat, blokkeert er iets bij het kind. Die blokkade zit vaak in actieve primaire reflexen. Er zijn dan nog reflexen actief uit de baby-tijd. Sommige kennen we allemaal, zoals de zuigreflex en de grijpreflex. Maar er zijn nog veel meer reflexen. Die reflexen hebben alle baby´s maar op den duur zijn ze niet meer nodig en worden ze geïntegreerd. Dat integreren gebeurt door bepaalde bewegingen die bijna alle baby’s vanzelf maken.

In sommige gevallen gaat dat integreren niet vanzelf. Er blijven dan primaire reflexen actief. Dat zorgt voor veel problemen binnen het onderwijs. Je kunt dit verhelpen met reflex integratie oefeningen. Dit wordt in de reguliere zorg gezien als een alternatieve behandelmethode. Toch kan ik het alle ouders van kinderen met leerproblemen aanraden. De reguliere zorg richt zich op problemen en onmogelijkheden. Denkt in stoornissen en aandoeningen, allemaal niet of moeilijk te behandelen. Deze ‘alternatieve’ zorg helpt kinderen echt op weg.

Naast de actieve primaire reflexen heeft onze dochter ook een ernstige vorm van fixatie disparatie, dat is een visueel probleem. Onze dochter heeft letterlijk haar eigen kijk op de wereld. Dit wordt vastgesteld met een test die gemaakt wordt met een bioptor. De coach legt aan mij uit hoe dit werkt en wat er gebeurt. Ik heb heel wat te verwerken.