Maak kennis met Sem, een jongen in groep zeven met dyslexie. Hij is een slimme jongen, maar zijn moeite met lezen heeft invloed op bijna elk aspect van zijn dag. Om te zien hoe dyslexie kinderen kan beïnvloeden, nemen we je mee op een typische dag in Sem’s leven. Een kind met dyslexie.

7:00 uur

Sem zet de wekker uit, maar hij wil niet uit bed komen. Na jarenlang te zijn aangestaard en opmerkingen te hebben gehoord over hoe traag en moeizaam zijn lezen is, ziet hij op tegen de gedachte om naar school te gaan. Hij bleef een paar dagen geleden thuis vanwege buikpijn. Hij wou dat hij vandaag ook thuis kon blijven en ontstressen.

Uitdagingen voor een kind met dyslexie: school vermijden, zelfrespect

9:30 ’s ochtends

Sem is nog niet klaar met geschiedenisles van vandaag. Hij probeerde zijn werk af te maken, maar lezen kost zoveel tijd en moeite dat hij maar een paar alinea’s doorkwam. En omdat het zo lang duurde om elke zin te lezen, had hij moeite om te begrijpen hoe die zinnen in elkaar passen. Hij luistert aandachtig naar de leraar en worstelt om een paar rommelige aantekeningen te maken. Hij ziet op tegen de toets van vrijdag.

Uitdagingen voor een kind met dyslexie: begrijpend lezen, aantekeningen maken

10:15 uur

Sem is goed in rekenen, behalve de verhaalsommen. Het duurt een eeuwigheid om ze te lezen. Dat maakt het moeilijk voor hem om de details te onthouden en te beslissen wat hij ermee gaat doen. Hij maakt vaak een simpele fout, zoals het verwisselen van twee nummers of het door elkaar halen van de volgorde van stappen. Dus hij krijgt het verkeerde antwoord, ook al begrijpt hij de concepten.

Uitdagingen voor een kind met dyslexie:: informatie lang genoeg onthouden om deze te gebruiken

12:00 uur lunch

Het is moeilijk voor Sem om te ontspannen tijdens de lunch. Hij maakt nog wat werkjes af of zoekt de juf voor extra hulp. Vandaag bekijkt hij flashcards voor zijn Engelse woordenschattest. Hij probeert de woorden in zijn hoofd te stampen. Maar op de een of andere manier voelt het nog steeds alsof hij voor het eerst naar deze woorden kijkt. Waarom blijven deze woorden niet “plakken”?

Uitdagingen voor een kind met dyslexie: gezichtswoorden herkennen, woordenschat opbouwen

13:15 uur

Engels les is de slechtste! Sem heeft moeite met het volgen van spellingregels, hoe moet hij woorden spellen in een andere taal die andere klanken hebben? Bovendien laat de leraar iedereen hardop voorlezen. Als Sem voelt dat hij op het punt staat om de beurt te krijgen, bedenkt hij een goede smoes. Hij wil niet voor schut staan, dus hij verstopt zicht op het toilet.

Uitdagingen voor een kind met dyslexie: een vreemde taal leren, lezen vermijden

14.00 uur

Muziek is het enige wat Sem leuk vindt op school. Het lezen van de teksten is moeilijk, maar hij kan de stukken leren door ernaar te luisteren. En het voelt geweldig als mensen hem vertellen wat een geweldige stem hij heeft. Maar hij maakt zich zorgen dat hier geen tijd meer voor heeft als hij meer verlengde instructies of bijles moet volgen.

Uitdagingen voor een kind met dyslexie: angst, muziek lezen

15.30 uur na schooltijd

WhatsApp is stressvol. Het kost Sem veel tijd om erachter te komen welke woorden zijn vrienden afkorten. Zijn moeite met lezen en spellen maakt het moeilijk voor hem om deel uit te maken van het gesprek.

Uitdagingen voor een kind met dyslexie: decoderen, spelling, sociale problemen

19.00 uur

Sem’s moeder zeurt steeds om zijn werkstuk af te maken. Zijn spelling is zo slecht dat de autocorrectie soms niet kan achterhalen wat hij probeert te zeggen. Proeflezen is ook moeilijk voor hem – hij merkt geen fouten op, dus hij heeft zijn moeder nodig om zijn werkstuk na te kijken om er zeker van te zijn dat het klopt. Ze probeert te helpen, maar hij merkt dat ze niet altijd begrijpt hoe hard hij zijn best doet. Hij is bang dat ze denkt dat hij lui is of zijn best niet doet. Maar huiswerk kost hem gewoon veel meer tijd dan andere kinderen.

Uitdagingen voor een kind met dyslexie: schrijven, spellen, proeflezen

20.00 uur

Sem’s belangrijkste manier om aan zijn dyslexie te ‘ontsnappen’ is door videogames te spelen. Het is laat en hij is moe. Maar hij moet tot rust komen. Morgen wordt weer een lange dag.

Uitdagingen voor een kind met dyslexie: algemene stress over school

bron: Understood.org