**//sticky ads code//**

Het woordenboek, iedereen kent het. Toch krijgt dit boek minder aandacht dan vroeger en dat is jammer. Ik merk als Davis-counselor dat kinderen niet weten hoe ze moeten omgaan met een woordenboek. Toen vriendinnen vertelden dat ze vol verbazing zagen hoe hun vwo kinderen worstelden met dit boek, vond ik dat het tijd werd voor een pleidooi.

Ik hoor jullie al zeggen: kinderen kunnen een woord toch opzoeken op hun computer of telefoon? Klopt, toch heeft het leren werken met een woordenboek voordelen. De voordelen van leren omgaan met een woordenboek:

  • Het is handig om je basisschool kind de vaardigheid te leren hoe je woorden opzoekt. Later op de middelbare school met vreemde talen werken ze ook met woordenboeken.
  • Je kind heeft geen afleiding bij het maken van huiswerk. Op een telefoon zien ze meteen of een nieuw berichtje binnengekomen is en zijn afgeleid. Een woordenboek helpt je als ouder om de schermtijd te
    beperken.
  • Een woordenboek kan je altijd raadplegen, ook als het internet even uit ligt of de batterij van de smartphone leeg is.
  • In een boek kan je bladeren. Bij het opzoeken van een woord worden niet alleen de hersencentra voor het zien geactiveerd, maar ook die voor beweging en gevoel. Je kind ziet niet alleen, maar voelt ook waar een letter in het alfabet zit.
  • Je kind kan ontdekken hoe handig het is om het alfabet goed te kennen, niet alleen als een liedje. Het alfabetliedje zingen totdat je bij M bent kost tijd of je zingt zo snel dat je nog niet hoort waar M zit. Het
    alfabet is geen liedje, het zijn 26 symbolen op een door mensen bedachte volgorde.
  • Vergeten kinderen bepaalde letters als de Q en de X? Laat je kind ontdekken welke woorden met deze letters beginnen.
  • Voor een kind met leesproblemen en dyslexie kan juist dit boek een hulp zijn bij het uitbreiden van zijn woordenschat. Als gevolg van dyslexie hebben sommige kinderen een kleinere woordenschat en
    ontwikkelen ze problemen met begrijpend lezen.

Hoe kan een woordenboek een hulp zijn bij kinderen die in beelden denken en leesproblemen of dyslexie hebben?

Voor hun is het een boek vol met rijtjes woorden zonder samenhang. Voor kinderen met dyslexie schrikt het
helemaal af.

Tips bij beelddenkers:

  • Begin met het verhaal te vertellen achter een woordenboek. Over het ontstaan van woorden na rotstekeningen en hiërogliefen. Dat mensen dezelfde symbolen gingen gebruiken. Met deze symbolen (letters) werden namen gegeven aan dingen, dieren, etc. Alle afgesproken woorden staan in een woordenboek.
  • Leg uit hoe een woordenboek werkt, de alfabetische volgorde, de begin- of eindwoord bovenaan een pagina, etc. Uitleg voor in een woordenboek kan je daarbij helpen.
  • Doe spelletjes met een woordenboek om hun zoekvaardigheid en hun woordenschat te vergroten. Hoe groter hun woordenschat, hoe makkelijker het (begrijpend) lezen gaat.

Voorbeelden van spelletjes met een woordenboek:

  • Als je kind een tekst leest, kan hij moeilijke woorden op woordkaartjes schrijven. Op de voorkant schrijft je kind het woord (met lidwoord) en op de achterkant maakt je kind een tekening of plakt hij of zij een
    plaatje van de betekenis. Eventueel schrijf je de betekenis erbij.
  • Met de woordkaartjes doe je spelletjes als het raden van het woord. Jij laat het plaatje met omschrijving zien. Je kind mag raden welk woord op de voorkant staat.
  • Woorden opzoeken die bij elkaar horen en hier groepjes woordkaartjes van maken zoals huis-flat-appartement-bungalow. Husselen met andere groepjes woordkaarten en dan je kind de juiste groepjes laten maken.
  • Woorden op de juiste volgorde laten leggen. Je kan hier spelen met de letter positie in het woord. Meest simpel is alleen de 1e letter te gebruiken als bij kat-hond-dolfijn en moeilijker maken kan door 1e en 2e
    letter gelijk te houden: column-codicil-collecte-coach-cocon. Zit er een woord tussen dat ze niet begrijpen, dan kan je kind meteen de betekenis opzoeken en hier een woordkaartje van maken.
  • Zoeken van grappige, onbekende woorden en kijken of andere kinderen of ouders weten wat het betekent. Voor kinderen die dol zijn op Roald Dahl is het nieuwe Roald Dahl woordenboek leuk om te gebruiken. Let op ouder: in dit woordenboek staan naast gniffelgave gewone woorden ook door Roald Dahl bedachte woorden.
    Voor kinderen zijn speciale kinderwoordenboeken. Die sluiten aan bij wat een kind op een bepaald moment moet kennen. Met de spelletjes vergroot je de woordenschat, terwijl je kind leert met een woordenboek te werken. Een woordenboek is geen worsteling meer, eerder een vriend.

Ook ideeën of vragen?

Heb je ook ideeën voor spelletjes met het woordenboek? Laat een reactie achter. Wil je meer weten over hoe je kind met dyslexie via de Davis-methode het alfabet eigen maakt en leert om te gaan met het woordenboek, neem dan contact op via mijn site Beeld-Wijs.nl.