Vier op de vijf mensen met dyslexie schrijven hun succes toe aan hun dyslectisch denken. Meerdere Value of Dyslexia rapporten laten zien dat dyslectisch denken een cruciale rol zal spelen in de toekomst. Wat is dyslectisch denken? En wat zijn dyslectische vaardigheden?
Out of de box denken
Dyslectische geesten zien de wereld anders. Ze verwerken informatie op uiteenlopende en creatieve manieren. Het zijn game-changers, disruptors van de industrie. Ze vragen altijd “wat als?” en “waarom niet?”. Hierdoor veranderen ze de wereld en zijn ze enorm van toegevoegde waarde.
Maar onderwijssystemen zijn niet ontworpen voor dyslectisch denken. Ze meten succes doorgaans door te beoordelen hoe nauwkeurig kinderen de feiten kunnen onthouden en reproduceren in een toets.
In de klas hebben dyslectische kinderen echt een kans nodig om te schitteren met hun verbeeldingskracht en creativiteit. Dyslectische kinderen doen het goed als er een beroep gedaan wordt op het gebruik van meerdere zintuigen te gelijk. Taken waarmee ze onderwerpen vanuit alle hoeken kunnen verkennen. Het zijn nieuwsgierige leerlingen en daarnaast geweldige verhalenvertellers.
De toekomst heeft dyslectische denkers nodig
De wereld verandert snel. We weten niet welke banen er in de toekomst zullen zijn, maar we weten welke capaciteiten er nodig zullen zijn. Zoals het World Economic Forum het stelt, zullen “menselijke” vaardigheden zoals creativiteit, originaliteit en initiatief, kritisch denken, overtuigen en onderhandelen van belang blijven. Waarschijnlijk neemt dit belang alleen maar toe. Dit geldt ook voor aandacht voor detail, veerkracht, flexibiliteit en complexe probleemoplossing.
Dyslectici beschikken over de vaardigheden en denkwijzen die nodig zijn voor beroepen van de toekomst. Het is dus nog nooit zo belangrijk geweest om deze waardevolle manieren van denken te kunnen herkennen en ondersteunen.
Dyslectische denkvaardigheden uitgelegd
Er zijn 6 gebieden met dyslectische denkvaardigheden te onderscheiden. Hoewel geen twee dyslectici hetzelfde zijn, zullen ze allemaal een combinatie van een aantal van deze vaardigheden hebben. De vaardigheden zijn onderverdeeld in twee gebieden. Specifieke vaardigheden, deze hebben betrekking op de beroepen die vaak de voorkeur hebben. En algemene vaardigheden, die betrekking hebben op de meeste soorten onderwijs, activiteiten en carrières.
Specifieke dyslectische vaardigheden
Visualiseren: interactie met ruimte, zintuigen, fysieke ideeën en nieuwe concepten.
- Bewegen: fysieke interpretatie en gameplay (danser, muzikant of sportspeler).
- Maken: visualiseren, plannen & maken (ingenieur, architect, ambachtsman, programmeur, ontwerper, chef-kok of tuinman).
- Uitvinden: mogelijkheden verkennen, verbanden leggen & uitvinden (wetenschapper, technoloog of ondernemer).
Verbeelden: een origineel werk creëren of ideeën een nieuwe draai geven
- Creëren: vanuit je verbeelding volledig origineel werk maken (ontwerpers, artiesten, componisten of schrijvers).
- Tolken: verbeeldingskracht gebruiken om ideeën een nieuwe draai te geven, of een nieuwe invalshoek naar voren te brengen (acteur, adverteerder, regisseur of fotograaf).
Communiceren: het maken en overbrengen van duidelijke en boeiende berichten.
- Uitleggen: situaties / informatie beoordelen en duidelijk uitleggen aan andere mensen ( journalist, marketeer, politicus, docent, campagnevoerder).
- Verhalen vertellen: levendige en boeiende ervaringen creëren in woorden, afbeeldingen of andere media (auteur, schrijver, spelontwikkelaar, songwriter, filmmaker).
Algemene dyslectische vaardigheden
Redeneren: Patronen begrijpen, mogelijkheden evalueren en beslissingen nemen.
- Vereenvoudigen: complexe ideeën en concepten begrijpen. Ze uit elkaar halen en vereenvoudigen.
- Analyseren: logica gebruiken om te beslissen over de sterkte van een argument of waar de waarheid ligt.
- Beslissen: patronen en situaties interpreteren om toekomstige gebeurtenissen te voorspellen en beslissingen te nemen.
- Visionair: details uit het verleden zien om een strategisch groot beeld te krijgen van een onderwerp of probleem.
Verbinding: Zelf begrijpen; anderen verbinden, inleven en beïnvloeden.
- Zelf begrijpen: eigen gevoelens herkennen en beheren en begrijpen hoe deze het eigen gedrag en dat van anderen beïnvloeden.
- Anderen begrijpen : de verbale, fysieke en emotionele reacties van andere mensen begrijpen en interpreteren.
- Beïnvloeden: beïnvloeden en inspireren van constructieve emoties bij andere mensen.
- Empathie: voelen, begrijpen en reageren op hoe mensen zich voelen.
Ontdekken: nieuwsgierig zijn en ideeën op een constante en energieke manier verkennen.
- Leren: nieuwsgierig zijn naar nieuwe dingen ontdekken en nieuwe vaardigheden leren.
- Graven: dingen onderzoeken op een manier die inhoudt dat het meeste wordt geleerd of ontdekt.
- Energiek: zo gepassioneerd zijn over iets dat het een enorme drive en vasthoudendheid geeft om ergens mee bezig te zijn of over te leren.
- Doen: nieuwe kennis gebruiken om een betere en vaak verrassend resultaat te bereiken.
Download de factsheet Dyslectic Thinking Skills Explained van made by dyslexia (bron)