**//sticky ads code//**

Het stoplicht, iedereen kent het wel. Bij rood stop je, bij oranje twijfel je en bij groen mag je lopen, fietsen of rijden.
Ik gebruik het stoplicht vaak met kinderen en ouders. En nee, niet als stoplicht zoals we dat in het verkeer gebruiken. Ik gebruik hem op twee manieren.

Het stoplicht kan helpen om op een relatief simpele manier richting kinderen aan te geven hoe ze zich zouden moeten gedragen of om aan te geven wat je vindt van hun gedrag  (of zij van jou als ouder) 

1. Stop, denk doen.

1. Stop, denk, doen.

Rood = Stoppen
Oranje = Denken
Groen = Doen

Veel kinderen denken niet na voordat ze iets doen. Niks mis mee, zolang het kind of zijn omgeving er geen last van heeft. Wanneer het kind of de omgeving er wel last van heeft is het handig om Stop, Denk, Doen te introduceren. Stop met dat wat je wil doen of doet, wordt rustig en denk na over wat je ook kan doe, hoe je ook kan reageren, bedenk een plan en ga het dan pas doen, het plan uitvoeren.

2. Gedrag

Rood = negatief gedrag, wat je liever niet wil zien als ouder
Oranje = gaat al naar negatief gedrag toe
Groen = positief gedrag, zoals je het graag wil zien als ouder

Bovenstaande manieren waarop je het stoplicht kan gebruiken klinken heel logisch, maar gebruik het maar eens in het dagelijks leven, dat is lastig. Ik geef ouders en kinderen altijd de opdracht om samen een stoplicht te knutselen (dat mag van alles zijn als de 3 kleuren er maar in zitten) en hang deze ergens op in huis waar iedereen hem kan zien. Wanneer groen, oranje of rood gedrag zich voor doet benoem je dit naar elkaar. JA! Ook kinderen mogen dit naar en over hun ouders benoemen. Dit levert mooie inzichten op bij zowel ouders als kinderen, grappige momenten met het gezin én opeens zie je dat het best wel vaak goed gaat, doordat je het groene gedrag gaat benoemen en je daar als gezin bewuster van wordt.

Wat voor stoplicht ga jij maken?