Het label ADHD is behoorlijk stigmatiserend. ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Een naam die zowel duidt zowel op een tekort als op een stoornis.
Wanneer een kind deze diagnose krijgt wil men deze vaak behandelen. Dit is op de korte termijn ook fijn voor een kind, maar waarom zou een aantal eigenschappen, die dan weliswaar als afwijkend worden gezien, er niet mogen zijn? Er zijn ook veel positieve eigenschappen van ADHD.
Bij een kind met ADHD is de prikkelverwerking in de hersenen anders dan gemiddeld. Niet beter of slechter, maar anders. Een kind met ADHD ziet andere dingen, heeft oog voor detail en kan soms helemaal opgaan in iets. Of dat een probleem is, hangt af van de situatie. In de ene situatie kan dit een nadeel zijn, maar in de andere een voordeel. De uitdaging van omgaan met ADHD zit hem er dat je een situatie kunt creëren waarin de eigenschappen van ADHD in je voordeel werken.
Iets wat voor kinderen vaak lastig is, ze moeten immers naar school, waar ze in een bepaalde setting zitten.
Diagnose ADHD
Wanneer een kind de diagnose ADHD krijgt, ben je hier als ouder vaak minder blij mee. Je ziet dat je kind veel moeite heeft met de eisen die de maatschappij stelt aan kinderen. Maar ADHD heeft niet alleen maar negatieve kanten, het heeft ook zo ontzettend veel positieve en mooie kanten die vaak verloren gaan omdat kinderen overtuigd raken dat zij een stoornis hebben. Dit komt door alle kritiek die een kind krijgt op zijn gedrag. Maar het feit dat een kind anders is hoeft niet te zeggen dat je een stoornis hebt. Want als een kind de positieve eigenschappen kan gebruiken is hij zoveel gelukkiger.
Positieve eigenschappen van ADHD
ADHD heeft ook veel positieve kanten die vaak minder bekend zijn of waar minder aandacht aan wordt gegeven.
- Hyperfocus
Wanneer een kind met met ADHD goed geprikkeld wordt of iets super interessant vindt, kan hij dit met volle aandacht een lange tijd volhouden en dan ook grote resultaten in een relatief korte tijd boeken. - Creatief
ADHD‘ers staan bekend om hun creativiteit. In de creatieve beroepen als ontwerpen, schrijven, schilderen en musici zijn dan ook veel ADHD’ers te vinden. - Fantasie
Door hun hoge inlevingsvermogen en het veel waarnemen van verschillende zaken heeft een ADHD’er ook een grote fantasie met als gevolg dat hij met de leukste en origineelste ideeën komt! - Pragmatisch
ADHD’ers zijn over het algemeen heel pragmatisch en daardoor goed in problemen oplossen. Vooral onder stress, hoe meer prikkels hoe beter. Snel alle oplossingen analyseren en eventueel om het probleem heen denken, dat is iets wat de meeste mensen met ADHD goed kunnen. - Veerkrachtig
Het mooie van een kind met ADHD is dat juist hij een ongelooflijke capaciteit hebben om na een uitdaging de draad weer op te pakken. - Intuïtie
Door alle prikkels is er een vaak een sterke intuïtie aanwezig bij kinderen met ADHD. Wegens het hoge tempo van de verwerking van zaken in de hersens, zijn ze vaak bliksemsnel in het aandragen van oplossingen. - Empathie
Omdat kinderen met ADHD veel prikkels binnen krijgen, hebben ze ook een groot inlevingsvermogen. - Humor
Een kind met ADHD lacht over het algemeen graag en makkelijk. Kinderen hebben vaak een enorm goed gevoel voor humor. - Impulsief
Eerst doen en dan denken… Is soms een nadeel, maar vaak ook een prima reactie.
Het aanpassen van je context
Het is belangrijk dat kinderen leren om een omgeving te creëren, waarin de eigenschappen van ADHD in hun voordeel uitpakken. Cruijff zei tenslotte al, dan ieder nadeel zijn voordeel heeft.
Zorg bijvoorbeeld voor afwisseling, zodat een kind zijn hyperfocus kan gebruiken Of zorg voor een rustige omgeving met weinig prikkels als een kind moet leren.
Laat de positieve eigenschappen je inspireren om je minder te richten op de negatieve kanten van ADHD. Het zal een kind goed doen wanneer hij zich realiseert dat hij een bijzonder brein heeft. Het is afwijkend waardoor hij juist mooie en bijzondere dingen kan bereiken die voor de grote massa onmogelijk lijken.