**//sticky ads code//**

De dochter van Astrid heeft op de basisschool een visueel probleem. Het duurt lang voordat dit probleem wordt gevonden. De weg naar het juiste loket met de juiste hulp is lang, heftig en soms bizar. Dit verhaal wordt verteld in een twaalfdelige reeks. Vandaag het zesde deel.

In eerste instantie ben ik sceptisch over het visuele verhaal. Onze dochter is namelijk twee jaar daarvoor al in het ziekenhuis geweest bij een orthoptist. Ik stel dus behoorlijk wat vragen aan de beelddenkcoach. Het wordt mij echter snel duidelijk dat in het ziekenhuis niet naar de oogsamenwerking gekeken wordt zoals de coach dat doet.

In het ziekenhuis wordt alleen gekeken of er een plus of min sterkte is. Met een bioptor kun je de oogsamenwerking checken, maar die wordt niet gebruikt in het ziekenhuis.

Fixatie disparatie

De fixatie disparatie is een rechtstreeks gevolg van actieve primaire reflexen, deze klachten gaan vaak hand in hand. Wanneer er primaire reflexen actief zijn kunnen linker en rechterhersenhelft niet goed schakelen. Als die samenwerking niet goed gaat, kunnen linker en rechteroog ook niet samenwerken. Het brein krijgt dan voortdurend wisselende beelden binnen die niet aansluiten. Beelden liggen over elkaar heen, het geeft een wazig, dubbel zicht. Dan is hoofdpijn die vaak op school ontstaat niet zo gek meer.

Wanneer de ogen van onze dochter te hard moeten werken om te kijken, kan haar brein dat soms niet meer aan. Het brein schakelt dan zelfs een oog uit, zo blijkt uit de testen. Het is schokkend om te zien hoe moeilijk het is voor onze dochter om een voorwerp met haar ogen te volgen. Haar ogen schieten alle kanten op. Ik schaam me bijna dat ik het zelf niet eerder heb gezien. Eigenlijk kun je dit niet missen.

De oogsamenwerking

Het verklaart ook waarom de IQ-test zo slecht uitpakte
Dat haar ogen zo slecht samenwerken maakt kijken erg lastig. Het verklaart ook waarom de IQ test zo slecht uitpakte. Probeer maar eens een doolhof te maken met wiebel-ogen en daardoor wiebel-lijnen.

Leren en lezen is voor een groot deel kijken. Ik snap nu dat dyslexie-achtige klachten een visuele achtergrond kunnen hebben. Sterker nog, ik denk dat dat heel vaak het geval is. Het trainen en verbeteren zal misschien niet alle problemen doen verdwijnen, maar veel dingen worden wel een stuk eenvoudiger.

Reflex integratie

We beginnen met reflex integratie. Want eerst moet het lijf in balans zijn, dan komt het brein in balans en daarna breng je pas de ogen in balans. Zolang er actieve reflexen zijn wordt er teveel gereageerd vanuit het centrale zenuwstelsel en dat staat verdere ontwikkeling in de weg.

We beginnen wel alvast met oogvolg-oefeningen en diverse links-rechts oefeningen, zoals de lazy eight. Dit is letterlijk een luie acht. De kinderen kunnen bijvoorbeeld het figuur van een luie acht lopen of tekenen. Een bekende braingym oefening die vaak wordt gebruikt om links en rechts beter te laten samenwerken.

Hoe meer ik leer over actieve reflexen en fixatie disparatie, hoe beter ik ga snappen waar het mis ging. En vooral ga ik met de dag beter begrijpen waarom de geboden hulp vanuit school niet helpt, hoe goed bedoeld het ook is. Onze dochter kan pas groeien als iemand haar in de juiste taal aanspreekt. Zolang haar brein niet rijp is kun je eindeloos proberen daar lesstof overheen te leggen. Dat gaat niet helpen. Eerst reflex integratie, braingym, leren in beeld en beweging en visuele oefeningen. Daarna komen we pas weer vooruit. Conclusie: terug naar de basis.

Vol vertrouwen starten we het traject, maar we zijn er nog lang niet. Op school staat ook nog veel werk te wachten.

Klik hier voor de afbeelding van een polotest van iemand met en zonder fixatie disparatie