**//sticky ads code//**

Wat heeft goed bewegen, goed leren, goed kunnen lezen en rekenen en een gerijpt zenuwstelsel met elkaar te maken? 

Een hoop kinderen op de basis- en middelbare school zijn neuromotorisch onrijp en hebben een instabiele lichaamshouding. Deze onrijpheid heeft vaak te maken met een groep niet goed geïntegreerde primaire reflexen. Normaal gesproken komen deze reflexen onder controle in de babytijd. Wanneer een aantal reflexen onvoldoende zijn geïntegreerd, blijven ze op de voorgrond aanwezig wat voor verschillende problemen kan zorgen. Zo bestaat er een verband bestaat tussen neuromotorische onrijpheid en de prestaties op school en leerproblemen. Door de neuromotorische onrijpheid bij kinderen te herkennen, kunnen kinderen op de juiste manier geholpen worden. Ook kunnen reflexen in de loop van het leven weer gaan storen door bijvoorbeeld trauma of ziekte 
Met behulp van reflexintegratie kan gewerkt worden aan het verhelpen van verstoorde reflexen.  

Algemene kenmerken van verstoorde reflexen zijn:

Er zijn diverse algemene kenmerken van verstoorde reflexen. Deze verschillen soms na gelang hoe oud een kind is.

Verstoorde reflexen bij een baby

  • Een kind heeft niet/nauwelijks gekropen als baby
  • Houterige motoriek
  • Loopt op de tenen
  • Stoot overal tegenaan
  • Verkrampte fijne motoriek
  • Kan niet stil kunnen zitten.

Verstoorde reflexen na de acht jaar

  • Hyperactief of oververmoeid gedrag
  • Veel ongecoördineerde bewegingen, ook bij gymnastiek
  • Het hoofd draait mee tijdens het lezen
  • Tong- en mondbewegingen tijdens bezigheden met de handen
  • Trillende oogleden, heen-en-weer schietende ogen
  • Is gauw afgeleid
  • Overgevoelig voor geluiden, lichtprikkels
  • Kan niet goed focussen, richt de ogen verkeerd (oogsamenwerkingsproblemen en fixatie disparatie).
  • Benen achter stoelpoot gehaakt tijdens schrijven of lezen
  • Op een of beide benen zitten
  • Kan niet of moeilijk
    • Zwemmen, fietsen, huppelen
    • Gedifferentieerde (verschillende) bewegingen (achter elkaar) doen
    • Touwtjespringen, evenwichtsspelletjes
    • Meerdere dingen tegelijk doen

Op school moeite met

  • Automatiseringsprocessen gaat moeizaam  (leren lezen en sommen, tafels )
  • Moeite met concentreren
  • Spiegelen van cijfers en letters
  • Zwak ruimtelijk inzicht.
  • Minder goede performale vaardigheden en performale intelligentie

Schrijven

  • Problemen met fijne motoriek
  • Slecht leesbaar handschrift, handschrift buigt naar boven of beneden toe af
  • Hoofd wordt ondersteund met niet-schrijvende hand, hoofd ligt bijna op de tafel bij het schrijven
  • Moeite met op de lijn (tussen lijntjes) schrijven
  • Moeite met overschrijven van het bord (tempo ligt erg laag)
  • Verkrampte/slechte pengreep

Lezen

  • Kind houdt de vinger(of lineaal) bij de regel, zonder bijwijzen kan een kind niet bij de goede regel blijven
  • Lezen gaat erg langzaam

Fysiek, psychisch

  • Misselijkheid bij beweging (wagenziek) 
  • Vaak hoofdpijn
  • Allergie
  • Lage zelfwaardering
  • Emoties zijn zeer heftig en onstabiel
  • Paniekaanvallen
  • Slecht slapen
  • Eetstoornissen
  • Fibromyalgie/Reuma
  • Bedplassen/ Stoelgang

 

Bron: mindedit.nl