Hoe graag een kind zich ook wil concentreren, goede voornemen en goede bedoelingen zijn geen garantie dat concentratie er ook daadwerkelijk voldoende is. Vooral niet als een taak saai of moeilijk is. Deze 12 strategieën zijn ontworpen voor ADHD-hersenen en helpen de spieren te ontwikkelen voor echte, aanhoudende aandacht.  De focus en aandacht van een kind verbeteren!

Waarom ontbreekt focus en aandacht?

De opdracht is duidelijk, alle spullen liggen klaar, een kind weet wat hij moet doen. En toch, als het tijd is om de taken daadwerkelijk af te ronden, dwalen de hersenen af.
Waarom is focus – zowel het vinden als vasthouden daarvan –  zo moeilijk voor kinderen met een ADHD brein. Het antwoord ligt in de hersenchemie: ADHD-hersenen bevatten van nature weinig dopamine en noradrenaline, die de opwinding en aandacht van de hersenen regelen. Andere zullen misschien ontdekken dat ze, wanneer de situatie daarom vraagt, zich kunnen ‘buigen’ en hun hersenen kunnen dwingen zich te concentreren. Voor  kinderen ADHD is het advies om ‘gewoon te focussen’ waanzinnig; het lukt vaak gewoon niet.

Je kunt focus niet forceren , maar je kunt een ideale omgeving creëren – zowel fysiek als mentaal – om het te laten gedijen. De oplossing zit hem in het met het ADHD brein te werken, niet er tegen. 12 tips die hierbij kunnen helpen.

1. Het Zeigarnik-effect

Het Zeigarnik-effect is dat onafgemaakte taken beter onthouden worden dan voltooide taken. Dit betekent dat het starten van een opgave – zelfs als je er maar 10 minuten aan werkt – het voor de  hersenen moeilijker zal maken om het te vergeten of te negeren. Als een kind een dagdromer is in plaats van aan de slag te gaan, stel dan een timer in op 5 minuten. Laat een kind gedurende die tijd doen waar hij zin in heeft.  Als hij daarna begint aan de taak, verandert deze in een onafgemaakte taak – wat betekent dat het brein er meer toe gezet is deze taak af te ronden.

2. Gebruik een ‘dagelijkse focuslijst’

Schrijf aan het begin van elke dag de belangrijkste prioriteiten op. Dit is een geweldige manier om vervelende afleidingen buiten de deur te houden en de aandacht regelmatig te heroriënteren. Een dagelijkse focuslijst is niet zomaar een takenlijst, met actie punten. Het is meer een hulpmiddel om de aandacht bij belangrijke dingen te houden. Voor jonge kinderen zal dit minder helpen, aangezien ze op school gewoon de lessen moeten volgen. Maar op de middelbare school, kan het een goed hulpmiddel bij het maken van huiswerk zijn.

3. Maak een ‘parkeerplaats’

Met alle prikkels om een kind heen en snelle gedachten maken dat ADHD-hersenen gemakkelijk afdwalen. Door deze gedachten even te parkeren kan een kind zich weer beter focussen. Met een ‘parkeerplaats’, kan een kind op een ander moment verder met deze dingen. De parkeerplaats kan een notitieboekje of een mandje waar spulletjes in bewaard worden zijn. Het bespaard een kind stress en vergroot de focus.

4. Herken de “overweldigende” triggers

Wanneer het ADHD-brein gestrest raakt, springt het in de vecht- of vluchtmodus. Dit lijkt op een gebrek aan motivatie, een kind maakt zijn taak niet af en gaat iets anders doen. Probeer deze cyclus te doorbreken. Door de triggers te herkennen die maken dat een kind overweldigd wordt.  Voor sommigen is het honger, voor anderen kinderen te veel taken die ze moeten doen.
Het herkennen helpt niet gelijk om het te voorkomen, maar is wel de eerste stap om hier beter mee om te kunnen gaan.

Stress bij kinderen met leerproblemen

5. Luister naar je hersenen

ADHD gaat samen met een hoop superkrachten (zoals hyperfocus ), maar je kunt niet altijd voorspellen wanneer ze zullen optreden. Respecteer je hersenen! Help een kind herkennen wanneer hij zich ‘in de zone‘ bevindt en taken kan uitvoeren die aandacht en focus vereisen. Even belangrijk is te leren herkennen wanneer je hersenen even niet willen. Kijk dan of het mogelijk is om dingen te doen die minder aandacht vragen.

6. Zorg voor ‘positieve afleidingen’

Afleiding is niet verkeert, het helpt om op de lange termijn meer gedaan te krijgen. Een goede afleiding is bewegen.  Even rennen, wandelen of lekker buitenspelen. Fysieke activiteit stimuleert de hersenen en helpen een kind om daarna weer efficiënter aan het werk te gaan.  Zoek de “positieve afleidingen” die voor een kind werken. Bijvoorbeeld een korte danspauze of een creatief kunstproject.  Als je bang bent dat een kind de tijd vergeet zet dan een timer.

7. Vergeet perfectie

Hyperfocus is niet altijd een positieve kracht. Soms kan het ertoe leiden dat kinderen met ADHD geobsedeerd raken door kleine, onbelangrijke details – en daarbij hun echte productiviteit tenietdoen. Werk eraan om perfectionisme los te laten en genoegen te nemen met ‘goed genoeg’. Als een kind heel perfectionistisch is zal dit niet van de een op de andere dag verdwijnen, maar het zal wel het angst gevoel doen afnemen. Een kind bouwt hierdoor meer zelfrespect op en zijn productiviteit zal gaandeweg verbeteren.

8. Vier successen

Stel samen met een kind doelen en prioriteiten op. Dingen die een kind graag wil leren of doen. Breng de voortgang in kaart en vier samen successen. Iedereen en vooral iemand met ADHD, gedijt op de mogelijkheid om te kunnen zeggen: “Ja, ik heb het gedaan.”  Deze positieve ervaringen zorgen dat het zelfvertrouwen van een kind groeit.

9. Meer focus en aandacht door time management

Gebrek aan planning is één van de grootste aandachtspunten. Het is moeilijk om in de zone te blijven als je niet precies weet wat je moet doen! Zorg dat een kind niet alleen een planning maakt wanneer huiswerk af moet zijn, maar ook wanneer hij het gaat doen en hoelang hij denkt hiermee bezig te zijn.

Huiswerk goed plannen? Hoe doe je dat?

10. Zoek duidelijkheid

Hoe groter de duidelijkheid, hoe gemakkelijker het is om gefocust te blijven en dingen voor elkaar te krijgen.  Op school kan het helpen om aan het begin van elk onderwerp of hoofdstuk stil te staan bij de leerdoelen. Wat moet ik weten na dit hoofdstuk.  Als een kind meer grip krijgt op wat van hem wordt verwacht, wordt het gemakkelijker om afleidingen te negeren en een positieve instelling te behouden.

11. Stel deadlines in, voor meer focus en aandacht

Je ooit afgevraagd waarom je kind alles op het laatste moment doet? Het komt omdat deadlines eigenlijk neurologisch nuttig zijn voor het ADHD-brein. Ze elimineren concurrerende prioriteiten en stimuleren de adrenaline, waardoor het gemakkelijker wordt om in hyperfocus te duiken en een taak uit te voeren. Niet elke taak heeft echter een duidelijke deadline, dus help een kind om eigen deadlines te maken. Plaats de deadlines op een prominente plaats en stel regelmatig herinneringen in, ze vergroten de kans dat een kind ze kan nakomen.

12. Erken – en verwerp – negatieve gedachten

Piekeren is de vijand van focus. Een kind dat in gedachte nog bezig is met de ruzie met een vriendje in de pauze, waardoor het zich niet kan concentreren in de les.  Negatieve gedachten volledig proberen buiten te sluiten, werkt echter meestal averechts. Geef een kind kort oprecht aandacht en plan een tijdstip waarop hij hier weer aandacht voor mag hebben.
Een kind kan dit dan gemakkelijker naast zich neerleggen en zich concentreren op de les.

bron: additudemag.com

Foto door Marta Wave via Pexels